Klocki hamulcowe w samochodzie – co musisz o nich wiedzieć

Klocki hamulcowe w samochodzie – co musisz o nich wiedzieć

Klocki hamulcowe w samochodzie – co musisz o nich wiedzieć Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych (jeśli nie najważniejszy) układ w samochodzie. Ma największy wpływ na bezpieczeństwo jazdy w trakcie codziennej eksploatacji auta, dzięki jego sprawnej pracy możemy zatrzymać pojazd w nagłej sytuacji. Sam układ jest zbudowany z kilku elementów, a jednym z jego najważniejszych elementów są klocki hamulcowe.

Rola klocków hamulcowych w układzie hamulcowym
Mimo że klocek może niepozornie wyglądać, ale jest wykonawczym elementem układu. Jest zbudowany z następujących części: płytki nośnej, shimu, materiału ciernego, międzywarstwy i warstwy kleju. Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, pompa hamulcowa zaczyna tłoczyć płyn hamulcowy poprzez przewody hamulcowe do zacisków hamulcowych. Wysokie ciśnienie płynu powoduje, że tłoczek w zacisku wysuwa się i tym samym materiał cierny klocka (czyli jego robocza powierzchnia) jest dociskany do tarczy — samochód zaczyna zwalniać lub całkowicie się zatrzymuje, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca.

Jakie klocki hamulcowe wybrać — rodzaje klocków hamulcowych
Obecnie na rynku mamy szeroki wybór klocków hamulcowych. Są wykonane z zupełnie różnych materiałów oraz oferują inne parametry hamowania.

● Półmetaliczne klocki hamulcowe
Kompozycja tych klocków jest ustalana przez producenta, ale zazwyczaj w skład materiału wchodzi co najmniej 65% metalu, a resztę stanowi mieszanina grafitu i nieorganicznych materiałów. Mają dużo zalet: dzięki swojej twardości i trwałości nie zużywają się szybko oraz gwarantują wysoką skuteczność hamowania, dobrze wymieniają ciepło i są odporne na wysokie temperatury. Są jednak hałaśliwe i nie są skuteczne przy niskich temperaturach. Powodują również szybsze zużycie tarcz hamulcowych.

● Klocki o niskiej zawartości stali
W skład tych klocków wchodzą materiały organiczne z dodatkiem metalu (wagowo nie przekracza 30%). Gwarantują dobrą przewodność cieplną oraz zapewniają efektywne hamowanie w szerokim zakresie temperatur, prędkości i obciążeń. Tak jak półmetaliczne klocki hamulcowe, pracują głośno i powodują szybsze zużycie tarczy.

● Organiczne klocki hamulcowe
Najczęściej składają się z kevlaru, szkła i węgla oraz metalu, który nie przekracza 15% składu. Ich największą zaletą jest cicha eksploatacja, ale szybko się ścierają i mogą brudzić felgi.

● Ceramiczne klocki hamulcowe
Są produkowane z włókien ceramicznych, syntetycznego kauczuku i niewielkiej ilości metali nieżelaznych. Gwarantują skuteczną, cichą i czystą pracę oraz nie niszczą tarcz hamulcowych. Są jednak sporo droższe od innych rodzajów klocków hamulcowych.

Jakie klocki są kompatybilne z moim samochodem?
Szeroka gama produktów może sprawić, że właściciel samochodu nie będzie pewni, które klocki są najlepsze dla jego auta. Klocki hamulcowe muszą być dopasowane do konkretnego modelu silnika, na przykład TRW COTEC zestaw klocków hamulcowych nadaje się do wielu modeli VW, Audi, Seat, Skoda. Przy zakupie należy zwrócić też na parametry techniczne — klocki TRW COTEC nie są kompatybilne z węglowo-ceramicznymi tarczami hamulcami; można je montować wyłącznie ze stalowymi tarczami hamulcowymi. Wybierając klocki, zwróć uwagę na m.in. stronę zabudowy — ten parametr zmienia się w zależności od modelu samochodu. Takie informacje możesz znaleźć w książeczce serwisowej swojego pojazdu.

Objawy awarii klocków hamulcowych
Klocki hamulcowe są częściami eksploatacyjnymi, czyli z czasem się zużywają. Najbardziej rozpoznawalnym objawem zużycia jest pisk podczas hamowania. Piszczenie może być również spowodowane przedostaniem się wody do układu hamulcowego, co doprowadziło do powstania warstwy korozyjnej. Czasami jest to też wynik niechlujnej pracy mechanika, np. mechanik nie wymienił przy wymianie klocków starych tarczy hamulcowych, nie doczyścił zacisku i tłoka hamulcowego bądź nie zauważył zużycia jarzma zacisku. Dość ciężko jest ustalić przyczynę piszczących klocków hamulcowych (pomijając zauważalne zużycie warstwy ciernej), konieczny jest demontaż części.
Kolejnymi objawami są ściąganie samochodu na jedną stronę podczas hamowanie oraz zauważalne obniżenie skuteczności hamowania. Na desce rozdzielczej może pojawić się komunikat. O usterce świadczą też oderwanie/przypalenie klocków, nierównomierne zużycie klocków, rowki i inne pęknięcia na powierzchni klocka hamulcowego. Klocki należy niezwłocznie wymienić: niesprawne hamulce mogą doprowadzić do wypadku.
Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
Klocki należy wymienić, kiedy pojawią się wyżej wymienione objawy awarii, podczas oględzin układu hamulcowego bądź po przejechaniu określonego przebiegu. Podczas wymiany klocków należy skontrolować stan tarczy — mogą być zużyte i powodować uszkodzenie klocków. Ogólnie przyjmuje się, że klocki i tarcze wymienia się w proporcji 2:1.
Jak dbać klocki hamulcowe?
Na żywotność klocków ma duży wpływ styl jazdy i jakość klocków. Zawsze wybieraj części wysokiej jakości, np. od TRW, Bosch, Ridex. Zwróć uwagę na swój styl jazdy — hamuj silnikiem (to odciąża pracę hamulców) i unikaj wjeżdżania w kałuże (negatywnie wpływa na tarcze i klocki). Sprawne hamulce są niezmiernie ważne dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Dbaj o nie.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz