Historia Skody cz.4

Historia Skody cz.4

Ale zniszczony długoletnią gospodarką socjalistyczną koncern potrzebował silnego partnera, który by wprowadził Skodę na szerokie wody rynku światowego.

Skoda Favorit 136L

W roku 1991 wyścig po to „partnerskie” stanowisko wygrał Volkswagen. Skoda została częścią Grupy VW.

Škoda Felicia odnosi sukces w Rajdzie Monte Carlo
Škoda Felicia odnosi sukces w Rajdzie Monte Carlo

Nastąpił gwałtowny rozwój firmy, ponieważ jednym z najważniejszych warunków fuzji były gigantyczne inwestycje Volkswagena w infrastrukturę Skody. Na efekty nie trzeba było długo czekać – przyzwyczajeni do tradycyjnie wysokich w tej marce standardów jakości pracownicy Skody, otrzymali do dyspozycji nowe maszyny, fabrykę skomputeryzowano, pobudowano nowe montownie. Produkowano cztery wersje nadwoziowe następczyni modelu Favorit – Felicii, która się znakomicie sprzedawała. Ale to jeszcze ciągle nie było to.

Škoda Felicia
Škoda Felicia

Volkswagen już dawno zorientował się, że nabywając markę i fabrykę, zrobił o wiele lepszy interes: kupił też prawo do zatrudnianych tam ludzi, którzy byli znakomicie wykształceni i mimo lat socjalizmu wciąż przyzwyczajeni do wydajnej, prawdziwej pracy, a przy tym twórczy i żądni czynu. Efektem był pierwszy nowy model powstały pod rządami Volkswagena – Skoda Octavia z 1996 roku. Oparta na technice VW Golfa, ale zupełnie inna. Octavia była czymś więcej niż tylko znakiem czasu.

Skoda Octavia
Skoda Octavia

Pokazawszy, na co ich stać, czescy konstruktorzy dostali od Volkswagena już całkowicie samodzielne zadanie: przygotowali w niezwykle krótkim czasie nową płytę podłogową dla całej Grupy VW. Płytę, na której powstały Skoda Fabia, VW Polo, Seat Ibiza…

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia Combi

Niesłychany sukces, jakim była ta konstrukcja, sprawił, że Skoda z jednej z części składowych Grupy VW stała się najważniejszym zapleczem całej Grupy. I dostała niemal wolną rękę w dziedzinie wymyślania nowych modeli – oraz nowych nisz rynkowych. Tak powstał model Roomster, który zapoczątkował modę na designerskie miejskie vany.

Skoda Superb
Skoda Superb

Skoda ma dostęp do wszystkich, nawet najnowocześniejszych technik i technologii Volkswagena. I korzysta z tego niezwykle twórczo, a przy tym dzięki nawiązaniu do najlepszych tradycji marki bardzo szybko wyrwała się z miejsca, jakie dla niej planowano w Grupie VW. Miała być „tanią marką”, została dzięki ciężkiej pracy swych ludzi marką arcyważną, przynoszącą ogromne dochody.

Skoda Roomster
Skoda Roomster

Zobacz też: Historia Skody w pigułce

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz