Jakie opony wielosezonowe są najlepiej oceniane w testach branżowych?

Jakie opony wielosezonowe są najlepiej oceniane w testach branżowych?

Najlepsze opony wielosezonowe łączą dwie kluczowe cechy. To dobra przyczepność w warunkach zimowych oraz wytrzymałość mieszanki gumowej na ścieranie podczas letnich, wyższych temperatur. Jakie opony całoroczne wybrać kierując się opiniami ekspertów oraz branżowymi testami motoryzacyjnych periodyków?

Opony wielosezonowe to odpowiedź branży oponiarskiej na zapotrzebowania klientów. Produkty te stanowią kompromis uwzględniający kilka sfer. W praktyce producenci doprowadzili do skutecznej modyfikacji opon zimowych – w większości przypadków zmieniono je tak, by osiągnąć większą równowagę możliwości.

Przyczepność i bezpieczeństwo na śniegu i lodzie pozostała ważna, ale już nie bezwarunkowo – tak, jak w przypadku klasycznych zimówek. Większego znaczenia w przypadku opon wielosezonowych nabrało zachowanie na mokrej i suchej nawierzchni. W efekcie opony całoroczne mają zdecydowanie szersze możliwości niż klasyczne modele na zimę. Testy wykazują jednak, że nieznacznie różnią się skutecznością hamowania na suchej nawierzchni wobec modeli letnich.

Czy planując zakup całorocznych opon w jednym z popularnych rozmiarów, na przykład 16 cali (ich zestawienie znaleźć można na https://www.sklepopon.com/opony/caloroczne/16-cali) warto analizować je w kontekście modeli sezonowych – zimowych lub letnich?

Analiza prowadzenia i przyczepności opon całorocznych

Regularne testy opon całorocznych realizuje od kilku lat, we współpracy z przedstawicielami kilku redakcji motoryzacyjnych. Ośrodek testowy MIRA w Wielkiej Brytanii wykonuje je zazwyczaj w bardzo zbliżonych warunkach atmosferycznych tak, aby porównywać wyniki wobec wcześniejszych testów. W efekcie sprawdziany na mokrej i suchej nawierzchni wykonywane są na torze, który umożliwia zaawansowane testy wszystkich wiodących na rynku opon. Weryfikowane są podczas kilku okrążeń, a następnie ich wyniki jezdne uśrednia się tak, by dać ogólny rezultat dla każdego produktu.

W 2019 roku właściwości jazdy na śniegu weryfikowano na jego naturalnej warstwie w Tamworth Snowdome. Organizatorzy nie chcieli bowiem realizować standardowych pomiarów czasowych na sztucznej nawierzchni. Zamiast tego wybrali wariant, w którym dochodziło do wjazdu samochodem na stok narciarski. W ten sposób oceniano, czy może on się bezproblemowo zatrzymać przy kilku wariantach nachylenia.

Do badań wybrano dość standardowy samochód. Była nim przeciętnie wyposażona Skoda Octavia. Wybrano ją ze względu na popularność tego modelu w Europie. Auto było wyposażone w opony o popularnym rozmiarze 205/55 R16. Do testów zamontowano całoroczne modele wiodących producentów. Wśród nich znalazły się między innymi:

  • Michelin Primacy 3
  • Michelin CrossClimate
  • Continental Winter Contact TS850
  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Warto zwrócić uwagę na różnice pomiędzy nimi. CrossClimate to pierwsza całoroczna opona, która powstała po modyfikacji z modelu letniego. Primacy 3 jest modelem letnim dostosowanym do jazdy w trudnych warunkach jesienno-zimowych. Goodyear to wariant całoroczny, który producent przedstawia jako typową oponę wielosezonową. Nieco odbiega od tych testów WinterContact TS850, który trudno uznać za całoroczny model. Jest klasyczną zimówką, choć Continental zauważa, że może być używana również poza sezonem.

Jak sprawdziły się poszczególne modele opon?

Badania wykazały, że na śniegu szczególnie skuteczne okazały się modele CrossClimate – dotyczyło to szczególnie trakcji. Zaskoczeniem był fakt, że opona całoroczna nie była gorsza od klasycznych zimówek. Zdecydowaną różnicę zauważono pomiędzy wielosezonowym CrossClimate a Primacy 3. Drugi z wymienionych modeli nie mógł znaleźć optymalnej przyczepności – szczególnie w przypadku prób zjazdu z góry na śniegu. W porównaniu z nią, wszystkie pozostałe – również wielosezonowe – zatrzymywały samochód w pełni kontrolowany sposób.

Na mokrej nawierzchni Michelin Primacy 3 zachowywał się lepiej. Jego wyniki były lepsze od rezultatów zimówek Michelin i Continental o 0,8 m przy hamowaniu z 80 km/h. do symbolicznej prędkości 5 km/h. Całoroczny Goodyear pod tym względem wypadł zaskakująco źle – Skoda na tym ogumieniu zatrzymała się na wodzie 1,5 m dalej niż w przypadku typowych opon letnich.

Jeszcze więcej zaskoczeń było w przypadku okrążeń na torze, którego powierzchnia była mokra. W tym przypadku model całoroczny zajął miejsce w środku stawki. Zdecydowanie najkorzystniej w tych testach wypadły opony zimowe Continental. Opony letnie – bardzo dobrze działające na prostej drodze – przy zakrętach sygnalizowały wyraźne problemy trakcyjne. Ich wyniki były o około 10% słabsze niż w przypadku zimówki Continental.

Eksperci zwracali uwagę na fakt, że bieżnikowanie ogumienia względem liderów testu było widoczne słabsze. Z kolei kierowca prowadzący auto sygnalizował, że balansowanie auta było mniej przewidywalne niż w przypadku pozostałych modeli.

Opony letnie nadrobiły swoje straty na mokrym podczas prób na suchej trasie. Tu miały zdecydowanie najkrótszą drogę hamowania. Opony całoroczne Goodyear potrzebowały do wytracenia prędkości dystansu dłuższego o około 15% To jednak niewiele wobec zimówek. One były o 22% słabsze względem modeli letnich.

Opony wielosezonowe – balans między światem zimówek a opon letnich

Można więc przyjąć, że opony całoroczne stanowią idealną równowagę pomiędzy wariantami zimowymi i letnimi. Testy wykazywały, że nie są w konkretnych specjalizacjach tak skuteczne jak typowe modele. Niemniej jednak, jeśli za kryterium wziąć wszystkie parametry – hamowanie na drodze mokrej i suchej, jazdę na wirażach, zachowanie na śniegu – wypełniają przestrzeń pomiędzy zimówkami a ogumieniem letnim. Potwierdzają więc opinie o oponach całorocznych – ich główną zaletą jest uniwersalność, wszechstronność i możliwość wykorzystywania w różnych warunkach drogowych.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz