Test opon zimowych 2008 update

Test opon zimowych 2008 update

Opony w rozmiarze 195/65 R 15 należą do najbardziej sprzedawanych. W teście pojawiło się kilka nowych produktów – konkretnie zimowe opony Goodyear, Continental, Vredestein, Kumho, Nokian, Firestone i całoroczne Goodyear i Vredestein.

Oceniano zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni, na śniegu i na lodzie, hałas i wpływ opon na zużycie paliwa, a także ich żywotność. Dokładna metodyka opisana jest w artykule dotyczącym testu opon w rozmiarze 175/65 R 14 T.

Przy testach na suchej nawierzchni większość opon odniosła sukces. Poniżej przeciętnej oceniono opony Vredestein Snowtrac3 i Semperit Speed-Grip. Źle oceniono opony marki Nankang, ocenę niedostateczną wystawiono markom Marshal i Wanli.

Najlepszy wynik uzyskały całoroczne opony Vredestein, chociaż ADAC oczekiwał większe różnice w porównaniu do opon zimowych. Całoroczne opony Goodyear wykazały przeciętne właściwości.

Na mokrej nawierzchni ADAC najlepiej ocenił opony Continental i Goodyear UltraGrip 7+, a dalej Dunlop i Hankook. Pozostałe opony nie odbiegały od średniej, najniższą ocenę uzyskały tylko Nankang, Marshal i Wanli.

Na śniegu najlepiej zachowywały się dwie nowości tego sezonu – Vredestein Snowtrac 3 i Continental TS830. Jedna trzecia testowanych opon, włącznie z obiema całorocznymi, uzyskała słabe wyniki. Najgorzej wypadły opony Wanli. Na lodzie większość opon uzyskała przeciętną ocenę. Największy problem był z trakcją na jezdni pokrytej lodem, gdzie średnio wypadły nawet opony z najnowocześniejszą konstrukcją.

Przy mierzeniu hałasu najlepiej oceniono markę Semperit. Do limitu 71 dB reprezentowanego oceną 3,0 zmieściły się wszystkie opony za wyjątkiem Wanli, które w praktyce były w stanie zagłuszyć nawet radio.

W zakresie zużycia paliwa różnica wynosiła 15 %, co w wypadku samochodów testowych oznacza 1,2 l/100 km między najlepszą (Michelin Alpin A3) i najgorszą (Vredestein Quadratec 3) oponą. W kategorii żywotność opony najlepsze okazały się opony Michelin, wspólnie z całorocznymi Goodyear. Według ADAC przy przewidywanym przebiegu 15 tys. km na oponach zimowych wcześniej będzie trzeba zmienić opony z powodu ich wieku niż z powodu głębokości bieżnika.

ADAC Test opon zimowych
195/65 R15 T (2008)
Opona ocena sucho mokro śnieg lód hałas zużycie paliwa zużycie opony
Goodyear UltraGrip 7+ *** 2,5 2,1 2,3 3,1 3 2,2 1,1
Continental WinterContact TS830 *** 2,6 2,1 1,7 2,9 2,7 2,7 3
Pirelli Winter 190 Snowcontrol *** 2,7 2,5 1,9 3,1 2,8 2 2
Dunlop SP Winter Sport 3D *** 2,7 2,2 2,3 3,1 3 2,6 1,5
Michelin Alpin A3 ** 2,4 2,8 2,4 3,3 2,8 1,9 0,5
Goodyear Vector 4 Season (całoroczna) ** 2,6 2,7 2,6 3 3,1 2,6 0,5
Kumho I’ZEN KW 23 ** 2,3 2,6 2 3,2 3,6 2,4 2,3
Vredestein Snowtrac 3 ** 3,4 2,8 1,6 3 2,9 2,3 1,5
Uniroyal MS plus 66 ** 2,7 2,4 2,2 3,5 2,8 2,9 2,1
Nokian WR G2 ** 2,5 2,7 2,4 3 2,9 2,5 2,1
Bridgestone Blizzak LM25 ** 2,5 2,5 2,6 3,4 3 2,7 2,3
Yokohama W.drive ** 2,4 3 2,7 3,1 2,9 2,2 1,9
Hankook Icebear W440 ** 2,6 2,3 2,7 3,1 2,9 2,8 3,2
Semperit Speed-Grip ** 3,4 2,7 2,1 3,3 2,6 2,4 3,1
Firestone Winterhawk 2 ** 2,5 2,5 2,8 3,4 2,8 2,6 3,4
Vredestein Quatrac 3 (całoroczna) * 2,2 2,6 3 3,4 3,5 4,9 3
Nankang Snow Viva SV-1 3,7 5,5 2,5 3,2 3,3 2,1 1,6
Marshal I’ZEN KW15 4,9 5,4 2,4 3,1 3,5 2,3 2,2
Wanli Winter – Challenger S1086 5,3 5,5 3,3 3,1 4,1 2,1 1,1

Legenda do tabelki ADAC:
*** szczególnie godne polecenia
** godne polecenia
* godne polecenia z zastrzeżeniami
– niegodne polecenia

źródło: roadlook.pl

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz