Opony zimowe – mały test ADAC

Opony zimowe – mały test ADAC

Śnieg, błoto pośniegowe, lód, woda, to tylko niektóre z niebezpieczeństw nadchodzącej zimy. Dlatego podejmując decyzję o wymianie opon zimowych zapoznajemy Czytelników z wynikami testu niemieckiego automobilklubu ADAC.

Niemiecki ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V), jak co roku, przeprowadził test opon zimowych dostępnych na europejskim rynku. Badaniom poddano ponad 35 modeli o najpopularniejszych rozmiarach 175/65 R14 i 195/65 R15. Wyniki nie były zaskakujące, aczkolwiek potwierdziły wady najtańszych opon na rynku i tych importowanych z Dalekiego Wschodu.

W badaniu opon zimowych (w tym trzy komplety wielosezonowe) uwzględniono: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, jazda po śniegu i błocie pośniegowym, emitowanie hałasu i wpływ na zużycie paliwa.

W swoim raporcie ADAC poleca gumy, które uzyskały co najmniej dobre oceny we wszystkich kategoriach testu.

Wynik potwierdził starą regułę: na ogumieniu nie wolno oszczędzać. Dobre opony muszą kosztować, a gumy wielosezonowe jeszcze nie dorównują zimowym średniakom. Jednakże najnowsza generacja ma być znacznie lepsza, a dzięki nowym materiałom i kształtom bieżnika – naprawdę uniwersalna.

Najpopularniejsze rozmiary 175/65R14 do samochodów klasy B

Tu królują “czternastki”. Niemiecki automobilklub przebadał dwadzieścia “zimówek” oraz jeden komplet opon wielosezonowych.

Miano “szczególnie godnych polecenia” uzyskały komplety:

– Vredestein Snowtrac 3,
– Continental WinterContact TS 800,
– Goodyear UltraGrip 7,
– Dunlop SP Winter Response.

Dobre oceny i komentarz “godne polecenia” uzyskały też opony wielosezonowe Goodyear Vector 4Season. Aczkolwiek zaskakująco słabo wypadły one na suchej nawierzchni (opory toczenia tzw. współczynnik CR 1,205, podczas gdy referencyjna opona zimowa 1,083; prowadzenie boczne 47,9 km/h podczas gdy referencyjna zimowa – 51,3 km/h).

Szczególnie słabą jakość prezentowały:

– Gislaved EuroFrost 3 Silica,
– Maxxis Presa Snow Wintermaxx,
– Tigar Winter 1,
– Ceat Artic III,
– Linglong Winter Hero Radial 652.

Ogumienie 195/65R15 do najpopularniejszych kompaktów

Testom poddano siedemnaście modeli i dwa komplety całoroczne. Komentarz “Szczególnie godne polecenia” uzyskały:

– Good Year UltraGrip 7+,
– Continental WinterContact TS 830,
– Pirelli W 190 Snowcontrol,
– Dunlop SP Winter Sport 3D

Good Year UltraGrip 7+: dzięki bardzo dobrej elastyczności sprawdza się nie tylko na śniegu i lodzie, ale także na błocie pośniegowym i nawierzchniach mokrych. Jest bardzo trwała. Zastosowano w niej opatentowany system 3D-BIS, w którym ilość klocków bieżnika, w porównaniu z tradycyjnym, została zwiększona. Podwójne rowkowanie “V” ma zwiększyć odporność na aquaplaning na mokrej drodze.

Continental WinterContact TS 830: nowość Continentala, lepsze hamowanie na śniegu. Duża liczba bloków na barkach opony i większa powierzchnia krawędzi tnących gwarantują świetną przyczepność.
Zalety:
– doskonałe hamowanie na oblodzonej i mokrej nawierzchni,
– sztywniejsze bloki w centralnej części czoła bieżnika oraz duża liczba lameli wpływają na wyjątkowe hamowanie na oblodzonych i mokrych drogach,
– wzorowo współpracuje z elektronicznym systemem bezpieczeństwa i kontroli trakcji ESC (system kontroluje hamowanie poszczególnych kół).
– wyjątkowa rzeźba bieżnika.

Warte polecenia: Michelin Alpin A3, Goodyear Vector 4Season, Kumho I’ZEN KW 23, Vredestein Snowtrac 3, Uniroyal MS plus 66, Nokian WR G2, Bridgestone Blizzak LM25, Yokohama W.drive, Hankook Icebear W440, Semperit Speed-Grip, Firestone Winterhawk 2 oraz warunkowo warte polecenia Vredestein Quatrac 3.

Ocena gum wielosezonowych

Specjaliści ADAC stwierdzili kilka istotnych mankamentów. Chwalony Vredestein Quatrac 3, tym razem, zganiono za aquaplaning i złą przyczepność na ośnieżonej nawierzchni. Komplet wielosezonowy Goodyear Vector 4 Season ponownie nie wykazał przewagi nad “zimówkami” podczas jazdy po suchej nawierzchni. Aczkolwiek pochwalono je za niski poziom hałasu (68 dB przy 60 km/h oraz 71,4 dB przy 80 km/h – opona referencyjna letnia odpowiednio: 67,6/71,3 dB).

Good Year Vector 4Season również wysoko ocenili specjaliści z redakcji AutoBild przyznając temu kompletowi I miejsce w teście opon całorocznych w rozmiarze 195/65R15.

Pod lupę wzięto także gumy z Dalekiego Wschodu z grupy “najtańsze”. I jak można było się spodziewać rewelacji nie było z malymi wyjątkami. Do nich należy zaliczyć koreańską markę Hankook z modelem Optimo 4S. Dziś opony tego producenta znajdują się na pierwszym wyposażeniu takich marek jak: Hyundai, Kia, Daewoo, Ssang Yong, Ford, Renault, ostatnio Volkswagen.

Najniższą ocenę otrzymały: Nangkang Snow Viva SV-1, Marshal I’ZEN KW 15 oraz Wanli Winter Challenger S 1086.

jak widać z przeprowadzonego testu opony zimowe zachowują zdecydowaną przewagę nad wielosezonowymi, aczkolwiek pojawiły się już modele opn całorocznych (Good Year, Hankook) zdolnych do kompromisu. Aczkolwiek baca z Zakopanego doda: o ile nie będzie zimy stulecia!

Źródło: autoflesz.pl, ADAC, mototarget

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz