Rajd Dakar, podsumowanie 5go etapu

Rajd Dakar, podsumowanie 5go etapu

Trzy Volkswageny na czele „Dakaru”: Miller zwycięzcą piątego etapu, Sainz liderem klasyfikacji generalnej.


Po ukończeniu najdłuższego i najtrudniejszego jak dotąd odcinka specjalnego „Dakaru”, trzy Race Touaregi prowadzą zarówno w klasyfikacji dnia, jak i generalnej. Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E) znajdują się na czele rajdu z przewagą 4 minut i 37 sekund nad kolegami z zespołu Nasserem Al-Attiyah/Timo Gottschalkiem (Q/D). Na trzeciej pozycji ze stratą 9 minut i 39 sekund uplasowali się Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA). Wszystkie rozegrane do tej pory odcinki specjalne w Argentynie i Chile miały różnych zwycięzców.

Na trasie z Copiapó do Antofagasta, prowadzącej na wysokości prawie 3000 metrów oraz przez kamieniste pola, uczestnicy pokonali drugi co do długości odcinek specjalny rajdu (483 kilometry). Mark Miller/Ralph Pitchford zwyciężyli dziś dzięki szybkiej i zarazem bardzo ostrożnej jeździe. Byli jedną z niewielu załóg, którym udało się dziś uniknąć uszkodzenia opony, co na trasie wśród wielu dużych i ostrych kamieni było niezwykle trudne.

Zajmujący dotychczas pierwsze miejsce zespół BMW X-raid – Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F/F) – stracił na pustyni Atacama ponad godzinę. Bezpośrednimi ścigającymi prowadzącą trójkę Volkswagena w klasyfikacji generalnej są teraz Amerykanie Robby Gordon/Andy Grider w Hummerze.

Kris Nissen (Dyrektor Volkswagen Motorsport)
“To był długi i bardzo, bardzo dobry dzień dla Volkswagena. Wszyscy kierowcy i piloci spisali się doskonale. Jednak mimo sukcesów w tym etapie i klasyfikacji generalnej musimy zachować spokój i koncentrację. Przed nami jeszcze ponad 3.000 kilometrów w trudnym terenie.”

#300 – Giniel de Villiers, 17. miejsce w klasyfikacji dnia, 18. w klasyfikacji generalnej
“Wygląda na to, że w tym roku pech prześladuje właśnie nas. W tumanach kurzu nie zauważyliśmy poprzecznej bruzdy, w którą wpadliśmy. Pękła śruba jednego ze wsporników przednich kół, naprawa trwała bardzo długo. Ale to jeszcze nie wszystko gdyż później utknęliśmy w chmurze pyłu, który zostawiał za sobą jeden z Kamazów i dwukrotnie uszkodziliśmy oponę. Dla Dirka i dla mnie teraz chodzi już tylko o to, aby możliwie jak najlepiej pomóc zespołowi.”

#303 – Carlos Sainz, 2. miejsce w klasyfikacji dnia, 1. w klasyfikacji generalnej
“Ekstremalnie trudny i długi dzień, w którym właściwie nie mieliśmy żadnej wpadki. Race Touareg pracował jak mechanizm szwajcarskiego zegarka. Niestety jakieś 100 kilometrów przed metą uszkodziliśmy tylną oponę na kamieniu. W dzisiejszych warunkach mogło to się zdarzyć każdemu. Zajmując drugie miejsce w etapie objęliśmy prowadzenie, dlatego jestem bardzo szczęśliwy. Cieszę się też, że ten etap wygrał kolega z teamu – Mark Miller.”

#305 – Mark Miller, 1. miejsce w klasyfikacji dnia, 3. w klasyfikacji generalnej
“To moje pierwsze etapowe zwycięstwo w „Dakarze”! Dzisiaj najważniejsze było, żeby nie złapać gumy. I to nam się udało. Poza tym mój pilot Ralph Pitchford doskonale poradził sobie z nawigacją. Ale dzisiejszy odcinek to tylko fragment rajdu. Przed nami jeszcze dużo pracy.”

#306 – Nasser Al-Attiyah, 3. miejsce w klasyfikacji dnia, 2. w klasyfikacji generalnej
“Dzisiaj jechaliśmy zachowawczo. Niestety przy próbie wyprzedzenia Stéphane Peterhansela wjechaliśmy na duży kamień i uszkodziliśmy oponę. To było zaraz na początku odcinka specjalnego, dlatego w środkowej części zachowywaliśmy ostrożność, gdyż mieliśmy jeszcze tylko jedno zapasowe koło. Dopiero na końcu zaatakowaliśmy i udało nam się nadrobić trochę czasu.”

#312 – Maurício Neves, 5. miejsce w klasyfikacji dnia, 7. w klasyfikacji generalnej
“Wymagający etap z dużymi kamieniami i wspaniałymi krajobrazami. W odróżnieniu od wielu innych uniknęliśmy uszkodzenia opon. Mój pilot Clécio Maestrelli bardzo dobrze mnie dzisiaj prowadził. Jestem bardzo zadowolony z dzisiejszego wyniku.”

Liczba dnia

Łączna długość skoku tłoków w pięciu cylindrach 2,5-litrowego silnika TDI w Race Touaregu Marka Millera na piątym odcinku specjalnym wyniosła 988 kilometry i 705 metrów. Dla porównania: przejechany dystans wynosił 483 kilometry.

Klasyfikacja generalna po 5. etapie, Copiapó (RCH)–Antofagasta (RCH); 483/670 km

Kierowca/Pilot
Samochód
Etap 05
Czas łączny

1. Carlos Sainz/Lucas Cruz
Volkswagen Race Touareg 2
5:08.25 godz. (2.)
16 godz. 10m 51s

2. Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk
Volkswagen Race Touareg 2
5:10.42 godz. (3.)
+ 4m 37s

3. Mark Miller/Ralph Pitchford
Volkswagen Race Touareg 2
5:06.15 godz. (1.)
+ 9m 39s

4. Robby Gordon/Andy Grider
Hummer
5:11.03 godz. (4.)
+ 59m 55s

5. Carlos Sousa/Matthieu Baumel
Mitsubishi Racing Lancer
5:26.23 godz. (8.)
+ 1godz. 13m 22s

6. Krzysztof Holowczyc/Jean-Marc Fortin
Nissan Pick-up
5:31.41 godz. (9.)
+ 1godz. 16m 18s

7. Maurício Neves/Clécio Maestrelli
Volkswagen Race Touareg 2
5:15.36 godz. (5.)
+ 1godz. 20m 10s

8. Guerlain Chicherit/Tina Thörner
BMW X3 CC
5:18.39 godz. (6.)
+ 1godz. 27m 41s

9. Guilherme Spinelli/Filipe Palmeiro
Mitsubishi Racing Lancer
5:37.26 godz. (11.)
+ 1godz. 37m 48s

10. Stéphane Peterhansel/Jean-P. Cottret
BMW X3 CC
7:20.50 godz. (33.)
+ 2godz. 04m 49s

18. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz
Volkswagen Race Touareg 2
6:01.49 godz. (17.)
+ 3godz. 50m 47s

Kolejny etap…

Czwartek, 7 stycznia: 6. etap, Antofogasta (RCH) – Iquique (RCH). Także w szóstym dniu „Dakar” zachowa swój południowoamerykański charakter. Na trasie z Antofogasta do Iquique odcinki po wydmach będą przeplatać się z kamieniami i szutrem. Wszechstronność i szczególna koncentracja wymagane są nie tylko od kierowców, ale również od pilotów. Na północy Chile samochody będą coraz częściej pokonywać bezdroża i poruszać się według wskazań kompasu.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz