Zegary z Golfa 4 w Golfie 3
Najistotniejszym elementem oczywiście są same zegary, dodatkowo potrzebne będą czujniki do MFA z Golfa IV (komputer pokładowy) o ile chcemy zainstalować taką wersję zegarów jak również pływak z Golfa IV aby działał poprawnie wskaźnik poziomu paliwa.
Możemy obejść się bez pływaka z IV i przerobić z III ale jest to półśrodek i jak pokazuje moje doświadczenie lepszy efekt uzyskamy z oryginalnym pływakiem z IV.
W czasie produkcji modeli 1999/2000 wszystkie pojazdy wyszły z nową szyną komunikacyjną CAN, która służy do przesyłania danych pomiędzy urządzeniami kontrolnymi (też zegarami). Te nowe rozwiązanie nie może być wykorzystane w Golfie 3, ponieważ niektore fukncje zegarów mogą nie działać, np. obrotomierz. A zatem musimy zaopatrzyć się w zegary bez szyny CAN. Zegary z serii 919 nie posiadają szyny CAN, np. 1J0 919 810 X, 1J0 919 880 DX, 1J0 919 811 AX.
Pierwszy symbol z numeru oznacza ze jest to licznik z Golfa, 919 ze nie ma szyny CAN, ostatnia pozycja opisuje wyposazenie zegarow (MFA, nawigacja …)
Będziemy również potrzebować dwóch wtyczek do zegarów, niebieska (8L0 972 977 D) i zieloną (8L0 972 977 C).
Jako że cena wtyczek w ASO może przyprawić o zawrót głowy a dokładniej pinów do wtyczek, wykorzystałem inne elementy żeby taka wtyczke zrobić, koszt ok 3 zł. Można również wykorzystać taśmę od dysku twardego (podpowiedź użytkownika z forum)
A zatem przystępujemy do skonstruowania przejściówki. Poniżej jest opis pinów wtyczek oraz połączeń.

Wtyczka niebieska T32

|
Pin |
Opis |
| 1 | Zacisk 15, PLUS |
| 2 | Wskaźnik kierunkowskazu prawego |
| 3 | Sygnał wyjściowy 1 z prędkościomierza elektronicznego |
| 4 | Wskaźnik podłączonej przyczepy |
| 5 | Wskaźnik rezerwy paliwa |
| 6 | Poduszka |
| 7 | Zacisk 31, Masa czujnika |
| 8 | Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego |
| 9 | Zacisk 31, Masa |
| 10 | Ciśnienie oleju |
| 11 | Sygnał obrotomierza |
| 12 | Wskaźnik sygnału alternatora, Zacisk 61 |
| 13 | Wskaźnik podgrzewania świec żarowych (Diesel) |
| 14 | Wskaźnik tylnego światła przeciwmgielnego |
| 15 | wolny |
| 16 | Wskaźnik otwartej tylnej klapy |
| 17 | Wskaźnik świateł drogowych, zacisk 56a |
| 18 | Wskaźnik kierunkowskazu lewego |
| 19 | ABS |
| 20 | (Oświetlenie tablicy, zacisk 58b) |
| 21 | Sygnał otwartych drzwi |
| 22 | Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego |
| 23 | Zacisk 30, plus |
| 24 | Zacisk 31, masa |
| 25 | Diagnoza przewód K |
| 26 | Światło parkowania prawe |
| 27 | Światło parkowania lewe |
| 28 | Sygnał wejścia do prędkościomierza elektronicznego |
| 29 | Wskaźnik układu hamulcowego |
| 30 | Styk S |
| 31 | Sygnał dźwiękowy zapięcia pasów |
| 32 | Wskaźnik ostrzegawczy układu spalinowego |
Wtyczka zielona T32A

|
Pin |
Opis |
| 1 | wolny |
| 2 | Cewka czytająca IMMO 1 |
| 3 | Wskaźnik świateł postojowych |
| 4 | Magistrala danych szyny CAN |
| 5 | Przewód W |
| 6 | Wskaźnik braku płynu spryskiwacza |
| 7 | Zużycie klocków hamulcowych |
| 8 | Brzęczyk zewnętrzny |
| 9 | Zewnętrzny gong |
| 10 | Sygnał rezerwy paliwa |
| 11 | Sygnał czasu postoju |
| 12 | Odłączenie klimatyzacji |
| 13 | Wskaźnik hamulca ręcznego |
| 14 | Antypoślizg |
| 15 | Usterka układu przepustnicy |
| 16 | IMMO wyjście |
| 17 | Cewka czytająca IMMO 2 |
| 18 | Sygnał temperatury oleju i ostrzeganie |
| 19 | CAN bus High sygnał wej. |
| 20 | CAN bus Low sygnał wyj. |
| 21 | Sygnał ostrzegawczy temperatury oleju |
| 22 | wolny |
| 23 | Call key MFA on top |
| 24 | Call key MFA below |
| 25 | Reset pamięci MFA |
| 26 | Input signal for outside temperature |
| 27 | CAN bus High-source signal |
| 28 | CAN bus Low-source signal |
| 29 | CAN bus screen |
| 30 | Source signal 2 of the electronic speedometer |
| 31 | Wählbereichsanzeige |
| 32 | Sygnał zużycia paliwa |
Połączenia w przejściówce:
|
Piny Golf III |
Piny Golf IV |
| T28 / 1 | Wtyczka niebieska / 7 Wtyczka niebieska / 9 Wtyczka niebieska / 24 |
| T28 / 2 | Wtyczka niebieska / 22 |
| T28 / 3 | Wtyczka niebieska / 7 Wtyczka niebieska / 9 Wtyczka niebieska / 24 |
| T28 / 4 | Wtyczka zielona / 25 |
| T28 / 5 | Wtyczka niebieska / 7 Wtyczka niebieska / 9 Wtyczka niebieska / 24 |
| T28 / 6 | – |
| T28 / 7 | Wtyczka zielona / 30 |
| T28 / 8 | Wtyczka niebieska / 10 |
| T28 / 9 | Wtyczka niebieska / 10 |
| T28 / 10 | Wtyczka niebieska / 11 |
| T28 / 11 | Wtyczka niebieska / 23 |
| T28 / 12 | Wtyczka niebieska / 20 |
| T28 / 13 | Wtyczka niebieska / 1 |
| T28 / 14 | Wtyczka zielona / 7 |
| T28 / 15 | Wtyczka zielona / 23 |
| T28 / 16 | Wtyczka niebieska / 12 |
| T28 / 17 | Wtyczka zielona / 18 |
| T28 / 18 | Wtyczka zielona / 13 Wtyczka niebieska / 29 |
| T28 / 19 | Wtyczka zielona / 26 |
| T28 / 20 | Wtyczka niebieska / 13 |
| T28 / 21 | Wtyczka niebieska / 5 |
| T28 / 22 | Wtyczka niebieska / 18 |
| T28 / 23 | Wtyczka niebieska / 8 |
| T28 / 24 | Wtyczka niebieska / 2 |
| T28 / 25 | Wtyczka niebieska / 17 |
| T28 / 26 | Wtyczka zielona / 32 |
| T28 / 27 | Wtyczka niebieska / 28 |
| T28 / 28 | Wtyczka zielona / 31 |
Po zrobieniu przejściówki, zabieramy się do montażu naszego nowego licznika w miejsce starego. Zegary z IV’ki są większe od trójkowych zatem musimy zrobić trochę miejsca w desce. Musimy przyciąć deskę.









Jak widać maskownica zasłania trochę zegary, z informacji jakie znalazłem w Sieci, maskownicę najelpiej podgrzać opalarką maskownicę i poszerzyć.
Umocowanie zegarów (fotki znalezione gdzieś w Sieci)


Opracowanie: SQ4CCV




