Rodzaje bieżników ogumienia samochodowego: który wybrać i kiedy?

Rodzaje bieżników ogumienia samochodowego: który wybrać i kiedy?

Niemal każdy kierowca będzie musiał kiedyś odwiedzić miejsce, jakim jest hurtownia opon czy inny punkt sprzedaży ogumienia samochodowego, by kupić odpowiedni model dla swojego auta. Podczas zakupów powinien zwrócić uwagę na rzeźbę bieżnika i wybrać optymalny do swoich potrzeb. Na który powinien się zdecydować i dlaczego? Odpowiedzi szukaj w poniższym artykule!

Bieżnik symetryczny

Prawie każda hurtownia opon oferuje ogumienie z bieżnikiem symetrycznym. Symetrycznie ukształtowana rzeźba bieżnika jest rzeźbą najstarszą, najbardziej podstawową, a także najmniej efektywną w przeciwieństwie do rzeźby kierunkowej czy asymetrycznej (o której za chwilę). Jednocześnie opony z bieżnikami rzeźbionymi symetrycznie są najtańsze i najprostsze w produkcji.

Opony o bieżniku symetrycznym można zauważyć najczęściej na felgach samochodów klasy budżetowej lub medium, a także na ciężarówkach i innego rodzaju pojazdach dostawczych.

Ogumienie o symetrycznej rzeźbie wygląda identycznie z każdej strony. Jedna i druga połowa opony charakteryzuje się tym samym wzorem, który zapewnia przeciętne osiągi bez względu na to, jak zostanie zamontowany.

Bieżnik kierunkowy

Kierunkowe ukształtowanie rzeźby bieżnika jest zdecydowanie bardziej zaawansowane od symetrycznego. Bieżnik tego rodzaju jest projektowany komputerowo z wykorzystaniem symulacji matematycznych, które pozwalają uzyskać satysfakcjonujące producenta parametry jezdne.

Bieżnik kierunkowy wygląda bardzo charakterystycznie. Jego wzór przybiera kształt litery „V”, a czasem także litery „U”. Lamele opon z bieżnikiem kierunkowym są stosunkowo szerokie, dzięki czemu skuteczniej niwelują (według różnych szacunków nawet o 30 procent w porównaniu z oponami o innej rzeźbie bieżnika) efekt aquaplaningu i efektywnie odprowadzają wodę spod opony. Dzięki temu świetnie sprawdzają się podczas jazdy po wilgotnej nawierzchni czy pokonywania kałuż.

Bieżnik kierunkowy jest też często spotykany na oponach zimowych. Pomaga podróżować w niesprzyjających warunkach po śliskiej nawierzchni – dobrze „wgryza” się w śnieg, utrzymując wysoki poziom przyczepności wzdłużnej. To wszystko bez wyraźnego wzrostu hałasu czy ryzyka obniżania osiągów pojazdu.

Bieżnik asymetryczny

Pod względem technologicznym to właśnie ten rodzaj bieżnika jest najbardziej rozwinięty. Asymetryczność bieżnika wynika z tego, że jego wzór na zewnętrznej stronie obony różni się od tego na wewnętrznej. Bieżnik asymetryczny został pomyślany w taki sposób, aby łączyć najlepsze cechy bieżnika symetrycznego i kierunkowego.

Bieżnik asymetryczny charakteryzuje się większymi klockami umieszczonymi po zewnętrznej stronie opony, które zapewniają lepszą przyczepność na zakrętach. Po wewnętrznej stronie klocków znajduje się o wiele więcej. Ta strona jest też rzeźbiona przez sporą liczbę lameli i nacięć, których wzór jest często zupełnie odmienny od wzoru bieżnika na zewnętrznej stronie ogumienia asymetrycznego (stąd nazwa bieżnika).

Opony o asymetrycznej rzeźbie bieżnika dobrze radzą sobie ze zjawiskiem aquaplaningu, zachowują właściwości jezdne na suchej nawierzchni i są odpowiednie do bardzo szybkiej jazdy.

Tak właśnie przedstawia się charakterystyka trzech rodzajów bieżników ogumienia samochodowego. Warto dostosowywać rodzaj bieżnika do swoich potrzeb, upodobań i rodzaju używanego auta, a wtedy jazda samochodem będzie bezpieczna i efektywna!

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz