Kiedy i jak wymienić opony na letnie?

Kiedy i jak wymienić opony na letnie?

Opony to jeden z najważniejszych elementów naszego samochodu. Zużyte nie spełniają swojej roli i stają się niebezpieczne. Z kolei źle dobrane powodują, że nasze auto ma gorsze osiągi, a systemy wspomagania kierowcy, takie jak ABS czy ESP mogą działać niewłaściwie. W Polsce nie obowiązuje prawny obowiązek sezonowej wymiany ogumienia. Większość kierowców zdaje sobie, jednak sprawę że dostosowanie rodzaju opon do warunków atmosferycznych wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Problem stanowi moment, w którym należy wymienić opony – szczególnie z zimowych na letnie. Kiedy jest najlepszy moment, aby to zrobić? Co warto wiedzieć o ogumieniu letnim? Odpowiadamy.

Opony to jeden z najważniejszych elementów naszego samochodu. Zużyte nie spełniają swojej roli i stają się niebezpieczne. Z kolei źle dobrane powodują, że nasze auto ma gorsze osiągi, a systemy wspomagania kierowcy, takie jak ABS czy ESP mogą działać niewłaściwie.

W Polsce nie obowiązuje prawny obowiązek sezonowej wymiany ogumienia. Większość kierowców zdaje sobie, jednak sprawę że dostosowanie rodzaju opon do warunków atmosferycznych wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Problem stanowi moment, w którym należy wymienić opony – szczególnie z zimowych na letnie. Kiedy jest najlepszy moment, aby to zrobić? Co warto wiedzieć o ogumieniu letnim? Odpowiadamy.

Co warto wiedzieć o oponach letnich?

Opony letnie takie jak https://www.sklepopon.com/opony/letnie to ogumienie zalecane w cieplejszym okresie roku – od wiosny do jesieni, kiedy panuje temperatura powyżej 7°C. Ogumienie tego typu projektowane jest z myślą o zapewnieniu najlepszej przyczepności zarówno na nawierzchni suchej, jak i mokrej. Do produkcji opon używana jest mieszanka bieżnikowa składająca się z: kauczuku, napełniaczy i lepkich dodatków. Dzięki zastosowaniu specjalnej rzeźby bieżnika, sadzy i mieszanki gumowej, opony letnie są wystarczająco sztywne, aby dobrze znosić eksploatację, a także zachować swój pierwotny kształt pomimo wysokiej temperatury generowanej przez powietrze i rozgrzany asfalt. Opony letnie mają gładką budowę bieżnika, co przekłada się na mniejsze opory toczenia i mniejszy hałas podczas jazdy. Co więcej, ogumienie sezonowe posiada szerokie rowki, które dobrze odprowadzają wodę w czasie opadów.

Kiedy zmienić opony na letnie?

Warto wiedzieć, że mieszanka, z której wykonuje się opony letnie, traci swoje właściwości w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza. Opony letnie dedykowane są do jazdy wyłącznie wtedy, gdy warunki pogodowe są ku temu sprzyjające. W miejscach, gdzie nie ma prawdziwej zimy, można z nich korzystać przez cały rok bez konieczności wymiany. Wraz ze spadkiem temperatury, letnia opona twardnieje, co zmniejsza jej przyczepność i elastyczność, a także wydłuża drogę hamowania samochodu.

Powszechnie przyjęło się, że opony letnie należy zakładać, gdy średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7°C. Warto poczekać ze zmianą opon do momentu ustabilizowania się pogody i dopiero w tym momencie udać się do serwisu z zamiarem montażu nowych opon.

Procedura sezonowej wymiany ogumienia

Pierwszym punktem sezonowej wymiany ogumienia jest zdjęcie opony z felgi. W tym celu mechanik musi najpierw otworzyć zawór i spuścić powietrze z opony. Kolejno, podważa krawędź ogumienia przy pomocy specjalnej, metalowej łyżki, dzięki czemu opona zimowa odkleja się od rantu felgi. W tym momencie nic nie stoi na przeszkodzie, aby zdjąć ogumienie z obręczy.

Przed montażem opon letnich należy posmarować je pastą montażową, dzięki której będą przylegać do felgi oraz doszczelni się powierzchnia styku. W trakcie montażu opony na obręcz ważne jest, aby wulkanizator zastosował specjalne nakładki na montażownice, które zabezpieczą felgi przed porysowaniem. Po założeniu ogumienia letniego należy je napompować do odpowiedniego poziomu stosując powietrze wprost z kompresora i dodatkowo wypełnić opony azotem. Przeważnie są to nieco ponad 2 atmosfery.

Kolejny etap to wyważenie kół, który polega na sprawdzeniu czy podczas ruchu obrotowego koło nie wychyla się na boki. Za pomocą ciężarków mocowanych na krawędzi felgi lub wklejanych do jej wnętrza niweluje się ewentualne odchylenia od prawidłowej płaszczyzny pracy. Ostatnim etapem wymiany opon na letnie jest montaż nowych zaworków, które odpowiadają za utrzymanie właściwego ciśnienia powietrza w oponie.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz