VW Golf – czego nie wiesz o najpopularniejszym samochodzie Europy, a warto. Kilka ciekawostek…

VW Golf – czego nie wiesz o najpopularniejszym samochodzie Europy, a warto. Kilka ciekawostek…

Przez jednych wyśmiewany, przez innych darzony wielkim uwielbieniem. Dla jednych to symbol lat młodzieńczych, a dla innych odświeżana i odgrzewana ciągle staroć. Jaki jest tak naprawdę Volkswagen Golf i co tak naprawdę o nim wiemy?W niniejszym artykule przedstawiamy Państwu kilka ciekawostek i trochę historii związanej właśnie z tym modelem.

Jak przypomina sklep z częściami m.in. do VW czesciauto24.pl – Volkswagen Golf to auto produkowane od roku 1974. Od tamtej pory, do dnia dzisiejszego ukazało się aż siedem podstawowych wersji Volkswagena Golfa. Nazwę swą samochód zawdzięcza prądowi morskiemu Golfsztrom, a jego pojawienie się wieńczyło rozpoczętą w 1938 roku karierę Volkswagena Garbusa. Golf miał być jego godnym następcą i chyba takim właśnie się okazał…

Geneza powstania modelu Golf
Geneza powstania tego samochodu sięga jeszcze końca lat sześćdziesiątych, kiedy to zarząd firmy postanowił zbudować mały samochód kompaktowy, który posiadałby przedni napęd i silnik umieszczony – w przeciwieństwie do Garbusa – z przodu. Kierownictwo projektowe studium Ital Design podjął Giorgetto Giugiaro znany raczej w kręgu miłośników marki Alfa Romeo i innych włoskich produkcji. Jest to pierwsze zaskoczenie, jakiego doznaje osoba badająca historię Volkswagena Golfa. Produkcja tego modelu rozpoczęła się w 1974, w fabryce w Wolfsburgu, a w ofercie znajdowały się jedynie dwie wersje – 3 i 5-drzwiowy hatchback. Pierwszy model Golfa przeznaczony na rynek amerykański nosił przydomek Rabbit. Różnił się on nieco od wersji Europejskiej, w szczególności przednimi światłami, które były prostokątne. W roku 1976 została zaprezentowana pierwsza odsłona Volkswagena Golfa GTI, a do oferty dodano także silnik Diesla o pojemności 1,5 litra. Jeszcze w tym samym roku z taśmy produkcyjnej zszedł milionowy egzemplarz z logiem Golf. Kolejne lata dokładali do tej liczby kolejne miliony wyprodukowanych samochodów. Później pojawiły się również wersję z otwieranym dachem i wersje z silnikiem turbodoładowanym o zawrotnej, jak na tamte czasy, mocy 70 koni mechanicznych. Co ciekawe w Republice Południowej Afryki Volkswagen Golf I produkowany był aż do 2009 roku pod szyldem City Golf. Co ciekawe samochód jedynie wyglądał jak Golf I, gdyż pozostałe elementy, oprócz karoserii, pochodziły już z nowszych modeli tego samochodu. Volkswagen Golf I zajął drugie miejsce w plebiscycie Europejski Samochód Roku 1975, a jedynym modelem, który był w stanie go wyprzedzić był laureat nagrody Citroen CX.

Rozwój Volkswagena Golfa
Rok 1983 przyniósł pierwszą prezentację Volkswagena Golfa w drugiej odsłonie. Dzisiaj powiedzielibyśmy, że model przeszedł lifting, jednak w przeciwieństwie do współczesnego tempa liftingowania znanych już modeli od pierwszej prezentacji do drugiej wersji Volkswagena Golfa minęło aż 9 lat. W drugiej wersji zwiększono rozstaw osi i długość pojazdu. Giorgetto Giugiaro nie projektował już tej wersji, bo pałeczkę przejął niemiecki designer Herbert Schaefer. Jednak i w drugiej wersji widać spore nawiązania do projektu włoskiego geniusza. W 1985 roku została zaprezentowana sportowa wersja GTI tego modelu o mocy prawie 140 koni mechanicznych, co było jak na tamte czasy czasy wynikiem niebagatelnym, dającym niesamowite osiągi. Kolejne lata to ukazywanie się następnych liftingów i odsłoń sprawdzonego już pojazdu. W 1992 roku pojawił się Volkswagen Golf 3, 5 lat później – “czwórka”, sześć lat później – “piątka” i tak dalej aż do roku 2014, kiedy wyprodukowano Volkswagena Golfa w wersji Sportsvan. Kolejne odsłony dopasowywały stylistykę samochodu do czasów jemu współczesnych i dodawały coraz to nowsze nowinki i osiągnięcia techniczne.

Jaki jest współczesny Golf?
Volkswagen Golf wersji VII jest produkowany do dnia dzisiejszego. Nic nie wskazuje na to, by coś miało przerwać emisję tego modelu, gdyż co roku producent dodaje kolejne oferty do swojego katalogu. W podstawowej wersji za Volkswagena Golfa City Przyjdzie zapłacić nieco ponad 60 000 zł. Można oczywiście trafić na promocję lub wynegocjować sobie cenę niższą, co jest już ofertą bardzo w stosunku do innych marek konkurencyjną. W najuboższej wersji dostajemy światła do jazdy dziennej, czujniki parkowania z tyłu i z przodu, alufelgi 15-calowe, klimatyzację manualną i dedykowane radio. Nie jest to wyposażenie wbrew pozorom bardzo ubogie, gdyż są modele i marki, które nie oferują nawet klimatyzacji przy podobnych kosztach. Za wersję High Line z pełnym wyposażeniem przyjdzie nam zapłacić minimum 85 000 zł, a wersja usportowiona GTD albo GTI Performance to już wydatek przekraczający 123 000 zł. Volkswagen Golf siódmej generacji zbiera najbardziej pozytywne oceny wszystkich krytyków i ekspertów motoryzacyjnych. Jest nie tylko bardzo wygodny w użytkowaniu wewnątrz samochodu, ale też idealnie wpasowuje się we współczesną stylistykę nie starając się przy tym w sposób bardzo krzykliwy zaistnieć na drodze zupełnie, jakby producent wiedział, że jego produkt jest modelem lubianym, dobrze znanym i przede wszystkim – sprawdzonym.

Golf VII i bajery?
W najnowszym modelu Volkswagena Golfa producent zdecydowanie nie oszczędzał na jakości montowanych we wnętrzu pojazdu akcesoriów. Fotele z dwupunktową regulacją zapewniają niesamowity komfort jazdy, zestaw Car Audio zapewnia bardzo przyjemne brzmienie każdego rodzaju muzyki, a całość skomponowana jest w bardzo eleganckie wnętrze, które zachwyca nie tylko designem, ale też wysokiej jakości ergonomią zapewniającą komfort podróżowania i sprawiającą, że z samochodu nie chce się po prostu wysiadać.

System Active info Display to zestaw cyfrowych zegarów, które znalazły się w tym modelu po raz pierwszy. Przez jednych są one krytykowane, a przez innych uwielbiane, ale każdy chyba po pewnym czasie użytkowania doceni ich przejrzystość i użyteczność informacji przez nich wyświetlanych. Asystent jazdy i parkowania potrafi sygnalizować np. pojazd znajdujące się w martwym polu lusterka, co skutecznie zapobiega powstawaniu niebezpiecznych sytuacji na drodze, a asystent jazdy w korku pozwoli utrzymać odpowiednią odległość od pojazdu nas poprzedzającego. Aktywny tempomat z funkcją awaryjnego hamowania rozpoznaje zagrożenia powstające przed naszym samochodem i potrafi sam dokonać nagłego hamowania w sytuacjach awaryjnych zapewniając nam i osobom postronnym większe bezpieczeństwo. Nie wspominamy już nawet o doskonałym wręcz systemie nawigacji i przypominającym Androida dotykowym systemie obsługi wszystkich podzespołów samochodu. Dodatkowo można tym wszystkim sterować głosem albo gestami, co tyczy się także odbierania i wykonywania rozmów telefonicznych. Co najciekawsze Volkswagen Golf to różne warianty silników, ale każdy z nich to niesamowita zrywność i uczucie dużej mocy przy bardzo niewielkim zużyciu paliwa! Auto zdecydowanie godne polecenia, co zapewnia mu stałe miejsce w historii motoryzacji.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz