Golf Country – pierwowzór współczesnego SUVa

Golf Country – pierwowzór współczesnego SUVa

Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, w 1989 roku Volkswagen zaprezentował pierwszy na Świecie kompaktowy SUV – Golfa w wersji Country.

Auto powstało przy współpracy z firmą Steyr – Daimler – Puch, która zajęła się konstrukcją odpowiednio wyższego i wytrzymalszego zawieszenia. Tak oko opracowano auto z prześwitem wynoszących 18cm (czyli mniej więcej tyle ile mają aktualnie SUVy klasy kompaktowej), wyposażonym w napęd na 4 koła Syncro, (w który to wyposażono Golfy drugiej generacji już od 1986 roku, a dwa lata później zaprezentowano kultowy model Rallye wyposażony w ten sam napęd). Golf Country mógł się także pochwalić całkiem niezłymi kątami natarcia i zajścia wynoszącymi: 29 i 22 stopnie, w tym okresie konkurował między innymi z Suzuki Vitarą Toyotą RAV4. Terenowy charakter nadawał autu zestaw orurowania z przodu i tyłu, a także duża płyta pod silnikiem.

Golf Country był wyposażony w benzynowy silnik zasilany elektronicznym wtryskiem DIGIFANT 2, o pojemności 1781ccm3 i mocy 98 znany z modelu Cabrio, oraz Golfa GTI drugiej generacji, czy Passata B3. Sprawdzona jednostka pozwalała rozpędzić się ważącemu prawie 1240kg auto do setki w 12,4s. Prędkość maksymalna wynosiła nieco ponad 160km/h.

Jako ciekawostkę warto dodać, że auto było składane w austriackiej fabryce firmy Steyr – Daimler – Puch w miejscowości Graz, w zasadzie określenie składane można uznać za nadużycie, ponieważ Volkswagen wysyłał seryjne Golfy Syncro w wersji CL do austriackiej fabryki, gdzie zostały one wyposażone w “pakiet Country”, czyli montowano nowe zawieszenie, zestaw orurowania, płytę pod silnik, zmieniano felgi, zderzaki, montowano koło zapasowe na orurowaniu, instalowano halogeny przednie o dużej mocy, układ wydechowy.

Golf Country był wyceniony na 33225 DM w sierpniu 1990 roku (około 20% więcej od wersji CL syncro), w tej cenie nabywca otrzymywał 4-drzwiowego SUVa wyposażonego w wąskie zderzaki, pakiet nakładek na nadkola i progi z modelu GTI, wspomaganie kierownicy, system ABS, aluminiowe felgi 6 J x 15″ z oponami 195/60 R 15, zielone atermiczne szyby, kubełkowe fotele przednie, tylną kanapę dzieloną w systemie 2/3, kierownicę i gałkę zmiany biegów obszytą skórą, oraz tylne lampy znane z modelu GTI (czarno-czerwone). Nabywca mógł wybierać wśród 6 kolorów nadwozia – dwa odcienie zielonego (LB6D, LB6Z), granatowy (LP5U), srebrny (L97A), czerwony (LY3D) i czarny (L041). Oprócz podstawowej wersji Volkswagen zdecydował się także na wypuszczenie wersji specjalnych, jedną z nich była Allround, wyposażona dodatkowo w tapicerkę ze skaju i trójramienną kierownicę, oferowany był tylko w kolorze zielonym, wyprodukowano 160 egzemplarzy.

Drugą edycją specjalną była wersja: Chrom, jak nazwa wskazuje całe orurowanie zostało zabezpieczone chromowaną powłoką, łącznie ze stalowymi felgami 7J x 15″, dodatkowo elektrycznie otwierany dach (na całej powierzchni dachu), oraz skórzaną tapicerkę w kolorze czarnym lub beżowym. Golf Country w wersji Chrom kosztował 40700 DM (niektóre źródła wspominają nawet o 52200 DM (!). Wyprodukowano tej wersji zaledwie 558 sztuk.

Mówi się także o 50 sztukach Golfa Country w wersji GTI Wolfsburg Edition z nieco zmienionym osprzętem silnika i mocy 107 koni, wersja miała być oferowana wyłącznie dla pracowników Volkswagena, firma oferowała także tę wersję z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1588ccm3 i mocy 80KM.

Łącznie na przestrzeni dwóch lat zjechało z taśm zaledwie 50% zakładanej produkcji – 7735 sztuk (z tego około 3000 trafiło na rynek amerykański), czyniąc po ponad 20 latach Golfa Country niezłym kąskiem dla kolekcjonerów. Od czasu do czasu Golfy Country trafiają się na znanym polskim serwisie aukcyjnym w cenach od 5 do 12 tys zł.

Podsumowując, należy uznać Golfa Country za istnego pioniera aut klasy SUV, kompakt SUV, posiadał on całkiem niezłe właściwości jezdne, zapewniając jak na tamte czasy niezły komfort podróżowania dla 4 osób, już w 1989 roku magazyn Off Road uznał Golfa Country za idealne auto wypełniające lukę pomiędzy autami terenowymi autami z napędem na 4 koła, a samochodami osobowymi z nieco wyższymi ambicjami.

Dane techniczne Golfa Country:

Silnik 1.8 98KM
Pojemność skokowa [cm3] 1781
Ilość cylindrów / zaworów 4 / 2
Stopień sprężania 10,0
Średnica cylindra / skok tłoka (mm) 81 / 86,4
Moc kW/KM przy obrotach 72 / 98 5400
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min 143 / 3000
Alternator (A), Akumulator (A(Ah)) 55/220 (45)
Prędkość maksymalna (km/h) 164
Przyspieszenie 0-60km/h(s) 5,0
Przyspieszenie 0-80km/h(s) 8,2
Przyspieszenie 0-100km/h(s) 12,4
Przyspieszenie 0-120km/h (s) 20,0
Przyspieszenie 0-140km/h (s) 31,3
Przyspieszenie od 60 do 80km/h na 5 biegu 8,3
Przyspieszenie od 60 do 100km/h na 5 biegu 16,6
Przyspieszenie od 60 do 120km/h na 5 biegu
27,8
Zużycie paliwa miasto (l/100km) 11,9
Zużycie paliwa przy 90km/h 8,5
Zużycie paliwa przy 120km/h 11,4
Średnica skrętu (m) 10,4
Poziom hałasu podczas postoju/w trakcie jazdy (dB(A)) ?
Norma emisji spalin Euro 2
Skrzynia biegów 5-bieg
Przełożenie biegu jałowego 4,86
Przełożenie na 1-biegu 3,46
Przełożenie na 2-biegu 1,94
Przełożenie na 3-biegu 1,29
Przełożenie na 4-biegu 0,94
Przełożenie na 5-biegu 0,75
Felgi (cale) 6J x 15″
Opony 195/60 R 15
Średnica tarcz hamulcowych przód/tył (mm) 256 / 226
Długość całkowita (mm) 4255
Szerokość całkowita (mm) 1705
Wysokość (mm) 1555
Rozstaw osi (mm) 2480
Rozstaw kół przód/tył (mm) 1435 / 1443
Kąt natarcia (stopnie) 29
Kąt zejścia (stopnie) 22
Kąt rampowy (stopnie) 20
Masa własna pojazdu 1245
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1640
Ładowność(kg) 395
Dopuszczalne obciążenie przedniej/tylnej osi (kg) 870 / 810
Maksymalne obciążenie dachu (kg) 75
Pojemności:
Olej silnikowy (l) 4,0
Płyn chłodniczy (l) 6,3
Płyn do spryskiwaczy (l) 4,2
Zbiornik paliwa(l) 55
Bagażnik / po rozłożeniu kanapy (l)  230 / 1030

źródła: własne, wikipedia

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz