9 etap Dakaru, Volkswagen powiększa przewagę

9 etap Dakaru, Volkswagen powiększa przewagę

Na dziewiątym odcinku specjalnym Volkswagen zanotował potrójne zwycięstwo etapowe, tym samym trzy Race Touaregi niezmiennie utrzymują się na czele klasyfikacji generalnej.


Nasserowi Al-Attiyah i Timo Gottschalkowi (Q/D) udało się wygrać etap z Copiapó do La Serena w Chile, była to trzecia wygrana tego duetu w Rajdzie Dakar 2010. Kolejne pozycje zajęli koledzy z teamu Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E) oraz Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D). Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA) uzyskali w swoim Race Touaregu piąty czas dnia za francuskim kierowcą Guerlainem Chicherit, jadącym w BMW X-raid. W klasyfikacji generalnej prowadzi nadal Carlos Sainz przez Nasserem Al-Attiyah i Markiem Millerem.

Przy czwartym w tym roku zwycięstwie etapowym dla Volkswagena, Nasser Al-Attiyah uzyskał 5 minut i 59 sekund przewagi nad kolejnym rywalem i jest to największa przewaga etapowego zwycięzcy w tegorocznym „Dakarze”. Warto podkreślić, że kierowca rajdowy z Kataru dokonał tego wyczynu na najkrótszym z dotychczas pokonanych odcinków specjalnych, który prowadził przez trudne wydmy pustyni Atacama. Mający pierwotnie liczyć 354 kilometry etap został skrócony o ponad połowę do 170 kilometrów z powodu mgły. Organizator przesunął także start o 3 godziny i 45 minut.

Dziewiątego dnia „Dakaru” uczestnicy ostatecznie zostawili za sobą pustynię Atacama, pokonując pasma wydm i głęboki, miękki piasek. Kluczem do sukcesu były umiejętności kierowców. Musieli oni dobrze ocenić stromo schodzące w dół wydmy z trawą wielbłądzią, aby nie zakopać się w piasku.

Kris Nissen (Dyrektor Volkswagen Motorsport)
“Na bardzo piaszczystym odcinku Race Touareg z silnikiem TDI po raz kolejny pokazał, co jest potrzebne, aby wygrywać w najtrudniejszych warunkach. Również nasi kierowcy pokazali, że są doskonałymi fachowcami. Mimo że dzisiejszy etap był bardzo krótki, Nasser Al-Attiyah i jego pilot Timo Gottschalk wywalczyli na pustyni znaczną przewagę. Cztery Race Touaregi wśród pięciu najszybszych samochodów to bardzo dobre osiągnięcie, podobnie jak potrójne prowadzenie w klasyfikacji generalnej.”

#300 – Giniel de Villiers, 3. miejsce w klasyfikacji dnia, 7. w klasyfikacji generalnej
“Etap od początku do samego końca przebiegał po wydmach. Bardzo mi się podobał ten odcinek specjalny. Zaraz na starcie czekaliśmy na naszego kolegę z zespołu Nassera Al-Attiyah, aby mu ewentualnie pomóc, gdyby miał kłopoty, a potem jechaliśmy za nim. Nawigacja nie była dzisiaj łatwa – dlatego dziękuje mojemu pilotowi Dirkowi von Zitzewitz, który wykonał doskonałą robotę.”

#303 – Carlos Sainz, 2. miejsce w klasyfikacji dnia, 1. w klasyfikacji generalnej
“To nie był prosty OS, łatwo można było stracić dużo czasu. Po około 40 – 50 kilometrach uszkodziliśmy oponę, ale szybko ją wymieniliśmy. Potem wyprzedziliśmy Stéphane Peterhansela jadącego BMW X-raid, który zakopał się w piasku. Od tego momentu razem z pilotem Lucasem Cruz otwieraliśmy trasę, a to była wątpliwa przyjemność. Ogólnie jestem zadowolony z rezultatu, ponieważ ciągle jeszcze jesteśmy na czele klasyfikacji.”

#305 – Mark Miller, 5. miejsce w klasyfikacji dnia, 3. w klasyfikacji generalnej
“Jestem trochę rozczarowany po dzisiejszym etapie, bo przez pierwsze 80 kilometrów mieliśmy dobre tempo, ale potem zabłądziliśmy. Straciłem kontakt z moimi kolegami z zespołu Nasserem Al-Attiyah oraz Carlosem Sainzem i pozostałą część odcinka jechałem chyba zbyt ostrożnie. Jutro czeka nas zupełnie nowy teren z dużą ilością szutru. Takie etapy lubię, i będę chciał nadrobić czas, który straciłem.”

#306 – Nasser Al-Attiyah, 1. miejsce w klasyfikacji dnia, 2. w klasyfikacji generalnej
“To był mój etap. Przed startem założyliśmy sobie, że będziemy atakować. Dużo piasku, wiele wydm, częściowo z trawą wielbłądzią. Teraz strata do mojego kolegi z teamu Carlosa Sainza skurczyła się do ośmiu minut. Ponieważ także następne etapy będą mi odpowiadały, mam nadzieję, że będę miał coś do powiedzenia w kwestii zwycięstwa w klasyfikacji generalnej.

Liczba dnia

Od momentu rozpoczęcia „Dakaru” Race Touaregi przejechały już ponad 3.000 kilometrów odcinków specjalnych. Najkrótszy dystans przejechał de Villiers – 3.138 km, najdłuższy Al-Attiyah – 3.163 km. Odległości te różnią się między sobą o 25 km, różnią się także od sumy długości etapów zanotowanych w roadbooku niemal o ok. 100 km. Odchyłka ta spowodowana jest obracającymi się w miękkim piasku lub szutrze kołami oraz przez różnice wynikające z nawigacji.

Klasyfikacja generalna po 9. etapie, Copiapó (RCH)–La Serena (RCH); 170/547 km

Kierowca/Pilot
Samochód
Etap 09
Czas łączny

1. Carlos Sainz/Lucas Cruz
Volkswagen Race Touareg 2
2:05.27 godz. (2.)
33 godz. 33m 40s

2. Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk
Volkswagen Race Touareg 2
1:59.28 godz. (1.)
+ 8m 36s

3. Mark Miller/Ralph Pitchford
Volkswagen Race Touareg 2
2:10.16 godz. (5.)
+ 27m 17s

4. Stéphane Peterhansel/Jean-P. Cottret
BMW X3 CC
2:16.54 godz. (6.)
+ 2godz. 13m 52s

5. Guerlain Chicherit/Tina Thörner
BMW X3 CC
2:09.41 godz. (4.)
+ 2godz. 28m 27s

6. Carlos Sousa/Matthieu Baumel
Mitsubishi Racing Lancer
2:20.31 godz. (9.)
+ 3godz. 44m 27s

7. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz
Volkswagen Race Touareg 2
2:07.06 godz. (3.)
+ 4godz. 36m 28s

8. Guilherme Spinelli/Filipe Palmeiro
Mitsubishi Racing Lancer
3:16.57 godz. (18.)
+ 5godz. 15m 42s

9. Leonid Novitskiy/Andreas Schulz
BMW X3 CC
2:19.43 godz. (8.)
+ 5godz. 30m 58s

10. Robby Gordon/Andy Grider
Hummer
2:38.23 godz. (12.)
+ 5godz. 34m 20s

Kolejny etap…

Wtorek, 12 stycznia: 10. etap, La Serena (RCH) – Santiago (RCH).
Obraz dziesiątego etapu „Dakaru” będzie zdominowany przez wąskie górskie drogi. Na tym odcinku decydującą rolę odegrają kierowcy. Liczne manewry hamowania i ciasne zakręty wymagają dużej aktywności w kokpicie. Do tego trzeba nastawić się na ciągle zmieniające się podłoże.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz