Wielki powrót legendarnego samochodu sportowego – Scirocco

Wielki powrót legendarnego samochodu sportowego – Scirocco

Debiut Scirocco oznacza powrót legendy – I-sza i II-ga generacja Scirocco znalazła 800.000 nabywców i stała się najpopularniejszym w historii Volkswagenem coupé.

Zaprezentowane w 1974 roku Scirocco już dawno zyskało miano auta kultowego. Zaprojektowane przez Giorgio Giugiaro było przystępnym, przystosowanym do codziennego użytku, a dzięki napędowi na przednią oś – bezpiecznym samochodem sportowym na każdy dzień roku. Właśnie do tej tradycji nawiązuje nowe Scirocco. Oferuje przyjemność jazdy, supernowoczesne technologie, jak na przykład adaptacyjna regulacja zawieszenia (DCC) i nowa 7-biegowa przekładnia DSG, efektywne silniki wyłącznie z turbodoładowaniem o mocy do 147 kW / 200 KM, miejsce dla czterech dorosłych osób (mimo zwartej sylwetki coupé), maksymalne bezpieczeństwo oraz typową dla każdego Volkswagena przydatność w życiu codziennym.

Przód nadwozia – nowa era w stylistyce

Obudowy reflektorów z czarnym połyskiem. Nowe Scirocco jako pierwszy, przedstawia, jak będzie wyglądać nowa stylizacja przedniej części nadwozia Volkswagenów. Szczególnie charakterystyczne są chromowane żarniki lamp i czarne, błyszczące wewnętrzne powierzchnie reflektorów, połączone z połyskującym pasem osłony chłodnicy.

Prawdziwy wzorzec samochodu sportowego. Zespół stylistów Volkswagena stworzył kombi – coupé, które może służyć za wzorzec samochodu sportowego. Dzięki swojej sylwetce Sirocco bez problemu uzyskał ponadklasowy status. Długi dach i prawie pionowa tylna szyba otwierają duże możliwości jeżeli chodzi o przestronność i możliwości bagażnika, którego pojemność wynosi 292 litry (po złożeniu tylnych siedzeń 755).

Wymiary robią wrażenie. Pozostałe parametry tego samochodu jednoznacznie świadczą o jego wyjątkowości. Dzięki krótkim zwisom Scirocco efektywnie wykorzystuje przestrzeń między osiami, wynoszącą 2,578 milimetrów, zapewniając pasażerom wystarczającą ilość miejsca wewnątrz samochodu. Pozostałe wymiary to: wysokość 1,404 milimetry, długość 4,256 milimetrów i szerokość 1,810 milimetrów.

Cztery silniki z turbodoładowaniem dostępne w chwili wprowadzenia na rynek

Duża moc, małe zużycie paliwa. Silniki były olbrzymim wyzwaniem przy projektowaniu samochodu sportowego osiągalnego dla większości społeczeństwa. Z jednej strony musiały one być dynamiczne, z drugiej – oszczędne i niedrogie. Są dwa rozwiązania tej sytuacji i oba można opisać trzema literami: TDI i TSI – silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem i silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem.

Jeden TDI i trzy TSI. W momencie wprowadzenia na rynek Volkswagen oferuje Scirocco z dwoma silnikami TSI (118 kW / 160 KM i 147 kW / 200 KM) oraz TDI- turbodiesel z Common-Rail (103 kW / 140 KM). Niedługo do oferty dołączy kolejny TSI (90 kW / 122 KM).

Istotne jest, że już podstawowy silnik 122 KM będzie jednostką napędową, która przy najniższych prędkościach obrotowych będzie uzyskiwać maksymalny moment obrotowy 200 Nm od 1.500 obr./min. Przy takich osiągach średnie spalanie wynosi jedynie 6,1 litra na 100 kilometrów.

Zużycie paliwa od 5,4 do 7,7 litrów. Połączenie maksymalnego momentu obrotowego z minimalnym zużyciem paliwa jest cechą charakterystyczną dla wszystkich silników Scirocco. W przypadku najnowszego TSI o mocy 160 KM moment obrotowy wynosi 240 Nm, a zużycie paliwa 6,5 litra na 100 kilometrów. Nawet 200-konny TSI z momentem obrotowym 280 Nm, spala tylko 7,7 litra. Równie doskonałe są parametry TDI: zadawala się on 5,4 litrami paliwa,
a uzyskuje 320 Nm. Wszystkie silniki o mocy do 160 KM spełniają już teraz wymagania przyszłej normy Euro5.

Standardowo 6 i 7- biegowa DSG – dwie supernowoczesne dwusprzęgłowe przekładnie. Za zmianę biegów w Scirocco odpowiedzialna jest pracująca lekko i precyzyjnie seryjna
6-biegowa skrzynia. Jako opcja, dla silników powyżej 140 KM, dostępna będzie dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Samochody z silnikami TDI oraz TSI o mocy 200 KM zostaną wyposażone
w 6-biegową przekładnię DSG. TSI o mocy 160 KM w 7-biegową DSG.

Adaptacyjne zawieszenie z trzystopniową regulacją. Adaptacyjne zawieszenie DCC reguluje nie tylko charakterystykę amortyzatorów. System dostraja również elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Adaptacyjne zawieszenie dysponuje trzema programami: Normal, Sport i Comfort. Co ciekawe, system ten w sposób ciągły poprawia właściwości jezdne Scirocco – tłumienie drgań jest stale dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze. System reaguje ponadto na przyspieszenie, hamowanie i skręcanie. Dzięki niemu rozwiązany został odwieczny konflikt między sportowym i sztywnym a miękkim i komfortowym ustawieniem zawieszenia.

Wyposażenie seryjne

Nowe Scirocco będzie należeć do najatrakcyjniejszych cenowo samochodów sportowych, mimo że jego wyposażenie seryjne odpowiadać będzie poziomowi dużo droższych coupé. Każdy egzemplarz będzie posiadał 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, regulację wysokości przednich foteli, kierownicę i uchwyt dźwigni hamulca ręcznego pokryte skórą, sportowe fotele,
dzielone i składane oparcie tylnej kanapy, elektrycznie otwierane i zamykane szyby, klimatyzację, ESP, wspomaganie hamulców (asystent hamowania), sześć poduszek powietrznych, radio CD z czytnikiem MP3 i 8 głośnikami oraz naturalnie sportowe zawieszenie.

Panoramiczny podnoszony dach

Przezroczysty dach. Dużo światła we wnętrzu zapewnia dostępny, duży, panoramiczny, uchylny dach, rozciągający się od słupka A do słupka B. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku przezroczysty dach unosi się o 39 milimetrów. Przy dużym nasłonecznieniu można wysunąć roletę przeciwsłoneczną. Waże jest, że szkło dachu przepuszcza tylko 8,2 procent promieniowania UV, 2,8 procent promieniowania podczerwonego (ciepła) i 6,9 procent światła widzialnego.

Na rynku niemieckim cena Scirocco z silnikiem TSI 122 Km wynosi 21.750 Euro, z silnikiem 160 KM – 23.300 Euro. W Polsce auto trafi do sprzedaży w październiku.

Scirocco Zestawienie faktów

• Automatyczna przekładnia: 6- i 7-biegowa DSG
• Bagażnik: od 292 do 755 litrów
• Bezpieczeństwo: sześć poduszek powietrznych, ponadprzeciętnie sztywne nadwozie, ESP, mocowania fotelików Isofix, możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera (dla fotelików Reboard), w razie zderzenia automatyczne włączenie świateł ostrzegawczych, automatyczne otwieranie drzwi, automatyczne odłączenie pompy paliwa
• Charakter: dostępny dla większości samochód sportowy z miejscami dla czterech osób
• Debiut I-szej generacji: 1974; 504.153 wyprodukowanych egzemplarzy
• Debiut II-giej generacji: 1981; 291.497 wyprodukowanych egzemplarzy
• Design: prawdziwy samochód sportowy, pierwszy Volkswagen z nową stylistyką przodu, coupé z długim dachem (1,8 metra). Odpowiedzialny designer: Walter de Silva (koncern), Klaus Bischoff (marka)
• Info- i Entertainment: dwa systemy audio, dwa systemy nawigacji satelitarnej, system Dynaudio o mocy 300 W, interface Media-In (USB)
• Kolory: biały „Candy“, niebieski „Rising“, czarny „Deep Black“, srebrny „Reflex“, niebieski „Shadow“, szary „Beryllium“i „Dark Maroon“, srebrny „Opal“, czerwony „Salsa“, zielony „Vipern“
• Napęd: przednia oś
• Seryjna przekładnia: 6-biegowa, manualna
• Silniki – benzynowe (TSI): 90 kW / 122 KM, 118 kW / 160 KM, 147 kW / 200 KM
• Silniki – wysokoprężne (TDI): 103 kW / 140 KM, 125 kW / 170 KM
• Spektrum silników: od 90 kW / 122 KM do 147 kW / 200 KM, wszystkie silniki z turbodoładowaniem, wszystkie silniki do 160 KM spełniają przyszłą normę Euro5
• Wyścigi: start w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgring w maju 2008 – wersja wyścigowa o mocy 238 kW / 325 KM, podwójne zwycięstwo w swojej klasie
• Systemy „Hightech”: adaptacyjne zawieszenie DCC, automatyczna regulacja odległości do jadącego z przodu pojazdu ACC (od wiosny 2009)
• Wprowadzenie na rynek: 29 sierpnia 2008 w Niemczech i Wielkiej Brytanii, do listopada – w całej Europie, w styczniu 2009 – w Japonii
• Wymiary: długość 4,256 mm, szerokość 1,810 mm, wysokość 1,404 mm, wyjątkowo szeroki rozstaw kół (przód 1,569 mm, tył 1,575 mm)
• Wyposażenie seryjne: między innymi 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, regulacja wysokości przednich foteli, kierownica i uchwyt dźwigni hamulca ręcznego pokryte skórą, nowe sportowe siedzenia, dzielone i składane oparcie tylnej kanapy, elektrycznie otwierane i zamykane okna, ESP, klimatyzacja, nadto CD z czytnikiem plików MP3, wspomaganie hamulców, sześć poduszek powietrznych, wspomaganie układu kierowniczego z funkcją kontrowania, sportowe zawieszenie
• Zakład produkcyjny: „Volkswagen Autoeuropa – Automóveis Ltda.“ w Palmela/ Portugalia
• Zawieszenie: przednia oś z kolumnami McPhersona, czterowahaczowa oś tylna
• Zużycie paliwa: od 5,4 do 7,7 litrów na 100km

Nadwozie

Charakterystyczny przód: design Scirocco pokazuje nową linię Volkswagenów. Kilka miesięcy przed debiutem pierwszej generacji Golfa w 1974 roku Volkswagen wprowadził na rynek nowe Scirocco. Ten sportowy samochód wzbudził sensację, bo nie tylko zastąpił napędzany na tył model Karmann Ghia, ale także po zaprezentowanym wcześniej Passacie, wprowadził ostatecznie nową erę w stylistyce. Trzeba wspomnieć, że zaprojektowane przez Włocha Georgio Giugiaro (Italdesign) Scirocco pozwoliło wyobrazić sobie, jak będzie wyglądał przyszły Golf. 34 lata później historia w swoich zarysach powtarza się: trzecia generacja Scirocco, jako pierwszy Volkswagen, prezentuje stylistykę przedniej partii nadwozia, jaka będzie obowiązywać w nowej erze designu VW.

Szczególnie charakterystyczne dla przodu Scirocco są chromowane reflektory z błyszcząco-czarnym wnętrzem, połączone również czarnym, wąskim pasem osłony chłodnicy. W przypadku tego samochodu sportowego emblemat VW został umieszczony na pokrywie komory silnika.

Szczegóły na temat designu Scirocco

Trzecia generacja Scirocco została zaprojektowana przez stylistów jako jednoznacznie sportowy samochód. Nowy model jest przestronniejszy, niż Scirocco z lat 70-tych i przedstawiona
w latach 80-tych druga generacja. W przeciwieństwie do swoich poprzedników Scirocco z 2008 roku nie ma skośnego tyłu, lecz prawie pionowy z długim dachem i odpowiednio prostopadle ustawioną tylną klapą. Ma to wiele zalet. Po pierwsze: Scirocco ma wyraźnie zarysowane proporcje. Szczególnie patrząc z tyłu od razu widać, że dach o długości 1,80 metra i pasy bocznych okien opierają się na bardzo szerokich i atletycznych „ramionach”. Scirocco ma zatem „talię” typowego samochodu sportowego. Po drugie: nowy model ma także z tyłu miejsce dla dwóch dorosłych pasażerów i bagażu. Krótko mówiąc: Scirocco o nowoczesnej sylwetce łączy w sobie wysoki poziom użyteczności w życiu codziennym z najwyższej klasy designem.

Ze swoimi krótkimi zwisami Scirocco doskonale wykorzystuje odległość 2,578 milimetrów między osiami. Jego wysokość wynosi 1,404 milimetry, długość 4,256 milimetrów a szerokość 1,810 milimetrów.

Przód nadwozia

Przód Scirocco pokazuje, jak wygląda całkowicie nowa stylistyka Volkswagena. Z jednej strony zachowuje historyczne elementy, jednocześnie robiąc wielki krok do przodu. Osłona chłodnicy
i zderzaki charakteryzuje ponadczasowa dynamika. Pod względem technicznym koncepcję tej części nadwozia uzupełniają rozwiązania gwarantujące bardzo dobrą ochronę pieszych.
W górnej części przodu Scirocco stylistycznie dominują poziome linie. Między rzucającymi się w oczy podwójnymi reflektorami na błyszczącym czarnym tle rozpościera się wąski, również czarny i błyszczący pas. Poniżej znajduje się równie wyraźnie uformowany element w kolorze nadwozia. Ten określony przez ostre linie podwójny pas z czarnej osłony chłodnicy i zderzaka w kolorze nadwozia stał się nowym znakiem charakterystycznym. W dolnej części przodu doskonałe dopełnienie całości stanowi utrzymany w czarnym kolorze centralny wlot powietrza z powtarzającym się motywem rombów oraz rozmieszczone z obu stron reflektory przeciwmgielne z kierunkowskazami.

Sylwetka

Jeżeli przesunie się dłonią po powierzchni reflektora, następnie po błotniku i drzwiach, poczuje się wyraźnie, jak płaszczyzny przechodzą jedna w drugą – jak napinające się mięśnie. Wrażenie siły potęgują seryjne 17-calowe koła, które ze względu na szeroki rozstaw (z przodu 1.596, z tyłu 1,575 milimetrów) leżą praktycznie w jednej płaszczyźnie z karoserią. Niewidoczny słupek B, wznoszący się ku górze pas okien oraz masywny słupek C razem ze zdającą się nie mieć końca linią dachu dają niepowtarzalne wrażenie dynamiki. Spojler w tylnej części dachu wzmacnia to wrażenie, jednocześnie poprawiając docisk tylnej osi. Kolejnym zwracającym uwagę i rzutującym na całą sylwetkę elementem są trójwymiarowo ukształtowane tylne światła.

Tył nadwozia

Szerokie tylne światła – z ich niepowtarzalnym wyglądem w nocy – to najbardziej rzucający się w oczy element tyłu. O charakterze samochodu decyduje tutaj stosunek proporcji między dachem a „barkami“. Jest on mocno zaznaczony, ponieważ dach jest znacznie węższy, niż reszta nadwozia. Te cechy stylistyczne sprawiają, że Scirocco oglądany także z tyłu jednoznacznie zdradza swoją przynależność do samochodów sportowych. I tak już szeroki rozstaw kół wydaje się być jeszcze szerszy. Rozciągająca się mocno tylna klapa zasłania słupki C, które są zupełnie niewidoczne od tyłu.
Ogólna stylistyka tylnej części nadwozia – szeroki, masywny zderzak, duży rozstaw kół, linia dachu, spojler dachowy, zachodząca daleko tylna szyba – jednoznacznie świadczy o tym,
że mamy do czynienia z samochodem sportowym.

Panoramiczny podnoszony dach

Dużo światła we wnętrzu zapewnia panoramiczny i podnoszony dach, rozciągający się od słupka A do słupka B. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku przezroczysty dach unosi się o 39 milimetrów. Przy dużym nasłonecznieniu można wysunąć roletę przeciwsłoneczną. Ważne jest, że szkło dachu przepuszcza tylko 8,2 procent promieniowania UV, 2,8 procent promieniowania podczerwonego (ciepła) i 6,9 procent światła widzialnego.

Dach panoramiczny, wykonany jest z termoizolującego bezpiecznego szkła. W kierunku przedniej szyby jest przedłużony optycznie przez błyszczącą, czarną płaszczyznę, która jest częścią ramy dachu wykonanej z poliuretanu wzmacnianego włóknem szklanym. Płaska konstrukcja panoramicznego podnoszonego dachu nie zmniejsza przestrzeni między siedzeniem a dachem. Wręcz przeciwnie: ponieważ w obrębie panoramicznego dachu nie ma podsufitki, przestrzeń nad głowami pasażerów jest wyższa, niż w przypadku normalnego dachu.

Bezpieczeństwo Scirocco

Poziom bezpieczeństwa pasywnego nowego Scirocco odpowiada znanemu i docenianemu standardowi Golfa i Passata. Jego podstawą jest ekstremalnie wysoka wytrzymałość struktury nadwozia, strefy kontrolowanego zgniotu ze wszystkich stron oraz systemy zabezpieczenia pasażerów przed skutkami przyspieszenia ujemnego, które zostały dostosowane do samochodu sportowego.
Połączenie wysokiej sztywności kabiny pasażerskiej i dokładnie wyliczonych stref zgniotu to bardzo dobry punkt wyjścia dla doskonałej ochrony kierowcy i pasażerów podczas zderzenia.
W Scirocco zastosowano koncepcję lekkiej konstrukcji z dużą ilością profili połączonych z elementami z blachy o wysokiej wytrzymałości. Wszystkie testy w warunkach zbliżonych do rzeczywistych oraz symulacje komputerowe potwierdzają, że stalowe nadwozie o skorupowej konstrukcji gwarantuje optymalną ochronę nawet przy najcięższych zderzeniach.
Ważnym aspektem przy konstruowaniu Scirocco była ochrona pieszych. Wszystkie istotne elementy przodu samochodu zostały odpowiednio dostosowane do tego zadania. Szczególną uwagę inżynierowie poświęcili pokrywie komory silnika, między innymi zoptymalizowali strefę zawiasów pod kątem ochrony pieszych. Ponadto nowy element z pianki ukryty za osłoną zderzaka pomaga zredukować urazy nóg w przypadku potrącenia.

Sześć poduszek powietrznych i optymalne bezpieczeństwo dzieci

Obok bardzo bezpiecznej struktury nadwozia, elementami czyniącymi z Scirocco jeden z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie są seryjne poduszki powietrzne z przodu,
z boków i na oknach. Jak we wszystkich Volkswagenach, poduszka przednia pasażera może być dezaktywowana wyłącznikiem „kluczykowym”, umieszczonym w schowku, jeżeli
na przednim fotelu podróżuje dziecko w foteliku zwróconym tyłem do kierunku jazdy. Kolejnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo dzieci są seryjne mocowania Isofix na tylnych siedzeniach.
W nowym Scirocco zastosowano jeszcze jedno rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo: przy określonym obciążeniu centralny moduł sterujący nie tylko aktywuje poduszki powietrzne
i napinacze pasów bezpieczeństwa, lecz również włącza światła awaryjne, odblokowuje drzwi, włącza oświetlenie wnętrza i odłącza pompę paliwa.

Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego doprowadzone do perfekcji

Scirocco – jak wszystkie Volkswageny z serii Golf, Jetta, Eos, Tiguan, Touran i Passat – jest wyposażony seryjnie w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Jego charakterystykę można dokładnie dopasować do danego modelu. W tym przypadku zastosowano nową, zaprogramowaną specjalnie dla Scirocco, z mocniejszymi siłami przywracającymi i nieco wyższymi siłami wspomagania. I to właśnie te aspekty dają kierowcy jeszcze lepszy kontakt z drogą.
Nowością jest także elektromechaniczna przekładnia kierownicza oraz od nowa zaprojektowana kolumna kierownicy.

Doskonały układ hamulcowy

Nowe Scirocco wyposażone zostało w mocny układ hamulcowy, duże tarcze hamulcowe (z przodu wentylowane) i główną pompę hamulcową specjalnie zaprojektowaną dla samochodu sportowego. Nowa pompa hamulcowa pozwala na bardzo szybką reakcję hamulców oraz krótszy skok pedału. Tarcze przy silnikach do 160 KM mają średnicę 288 milimetrów z przodu i 255 milimetrów na tylnich kołach. Scirocco TSI o mocy 200 KM posiada z przodu tarcze o średnicy 312 milimetrów, a z tyłu klocki dociskane są do tarczy 286-cio milimetrowych.
Ponadto seryjnie zastosowano unowocześnioną generację ESP. Czujniki prędkości kątowej i przyspieszenia poprzecznego wbudowane są w ESP, dzięki czemu zredukowano ilość czujników we wnętrzu samochodu.

Wnętrze

To więcej, niż samochód czteroosobowy: w Scirocco także na tylnych siedzeniach długa podróż nie będzie męcząca

Nowe Scirocco to samochód sportowy na wszystkie okazje dzięki czterem „pełnowartościowym” miejscom siedzącym. Oznacza to, że także z tyłu mogą wygodnie usiąść dwie dorosłe osoby. Nawet jeżeli kierowca o wzroście 1,9 metra ustawi fotel odpowiednio do swojej postury, za nim pozostanie jeszcze wystarczająco dużo miejsca na nogi dorosłej osoby. Jeśli samochodem podróżują dwie osoby, do bagażnika można włożyć ładunek o objętości
do 755 litrów.

Nowe sportowe siedzenia

O wygodę w tym nowym samochodzie sportowym dbają cztery sportowe siedzenia. Podobnie jak Passata CC, również Scirocco wyposażono w ergonomicznie wyprofilowane, pojedyncze siedzenia z tyłu. Wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantują zagłówki połączone na stałe z oparciem tylnej kanapy.
Przednie sportowe fotele, wyposażone są seryjnie w funkcję Easy-Entry, ułatwiającą wsiadanie do tyłu. Po odblokowaniu oparcia, przedni fotel przesuwa się do przodu, a następnie wraca automatycznie na ustawioną przedtem pozycję. Do wyposażenia seryjnego należy także regulacja wysokości przednich siedzeń. Opcjonalnie fotel kierowcy może być ustawiany elektrycznie.
Standardowo siedzenia są pokryte oddychającymi materiałami. Na życzenie dostępna jest skóra „Vienna” w kolorze czarnym w odcieniach „Titan” lub „Trüffel”. Warto wspomnieć, że Volkswagen stosuje wyłącznie wysokiej jakości skórę farbowaną barwnikami roślinnymi, zatem nadającą się również dla alergików.

Pakiet „Sport“ z siedzeniami pokrytymi Alcantarą

Jako alternatywa dla wyposażenia skórzanego, w ramach pakietu „Sport”, oferowana jest na tapicerkę siedzeń kombinacja tkaniny i Alcantary. Miejsca mające kontakt z ciałem pokryte są tkaniną, natomiast boki – Alcantarą.
Wszystkie cztery miejsca siedzące Sirocco oferują doskonałe właściwości ergonomiczne oraz takie trzymanie boczne, jakiego można spodziewać się po samochodzie sportowym. Ponadto sportowe fotele pozwalają optymalnie wykorzystać będącą do dyspozycji przestrzeń, ponieważ mimo niewielkiej wysokości całkowitej, Scirocco oferuje dużą odległość między siedziskami
a dachem: z przodu wysokość wewnętrzna wynosi 948 milimetrów, z tyłu 923 milimetry.
Tak dobre wartości udało się uzyskać dzięki niskiej pozycji siedzącej, która podkreśla jednocześnie sportowy charakter Scirocco.

Bagażnik

Swojej wielkości nie musi się wstydzić także bagażnik. Przy załadowaniu do wysokości osłony przestrzeni bagażowej ma pojemność 292 litrów. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń, pojemność bagażnika zwiększa się do 755 litrów. Bagaże mogą być układane aż po dach, ponieważ za przednimi fotelami można zamontować siatkę zabezpieczającą.

Dobrze rozplanowany kokpit

Najbliższe otoczenie kierowcy i pasażera w nowym Scirocco jest doprowadzone do perfekcji pod względem sportowego charakteru i ergonomii. Dla zmysłów wzroku i dotyku szczególnie przyjemne są starannie wykonane okładziny drzwi. Konsola środkowa z umieszczonymi wysoko przyciskami charakteryzuje się bardzo przejrzystym układem. Bezpośrednio pod dwoma środkowymi wylotami wentylacji umieszczono odtwarzacz audio.

Najnowsze radioodbiorniki i systemy nawigacji

Scirocco wyposażono w najnowszą generację radioodbiorników (RCD 210 do RCD 510). Każdy z nich dysponuje odtwarzaczem lub zmieniarką płyt CD czytającymi format MP3. Jednocześnie dostępne będą dwa systemy nawigacji satelitarnej. Najlepszy model o nazwie RNS 510 posiada 6,5-calowy ekran dotykowy i niezwykle szybki, 30-gigowy twardy dysk.
Dla bardziej wymagających klientów, Volkswagen wraz z Dynaudio – skandynawskim specjalistą od sprzętu audio – oferuje system nagłośnieniowy, najwyższej klasy z ośmioma głośnikami, specjalnie dopasowany do wnętrza Scirocco. Co ciekawe, sprzęt ten jest rozmieszczony we wnętrzu w sposób prawie niewidoczny. Dopiero po wciśnięciu przycisku Power można poczuć, jakie możliwości kryją się w tym 300-watowym systemie audio.

Silniki i przekładnia, Efektywne silniki turbo o mocy od 122 KM do 200 KM

Volkswagen będzie oferował Scirocco jako pierwszy sportowy samochód wyłącznie z czterocylindrowymi silnikami z turbodoładowaniem. Trzy silniki TSI – benzynowe
z bezpośrednim wtryskiem – mają moc 90 kW / 122 KM, 118 kW / 160 KM i 147 kW / 200 KM. TDI – nowoczesny turbodiesel z Common – Rail – rozwija 103 kW / 140 KM. W przyszłym roku dołączy do nich dalszy TDI o mocy 125 kW / 170 KM. Seryjnie wszystkie Scirocco będą wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynię. Wersje silników powyżej 140 KM mogą być opcjonalnie łączone ze sportową i efektywną dwusprzęgłową przekładnią (6- i 7- biegową DSG).

TSI – silniki benzynowe Scirocco

TSI o mocy 90 kW / 122 KM

Maksymalna moc przy minimalnym zużyciu – z tą cechą czterocylindrowe silniki TSI w krótkim czasie stały się synonimem nowej generacji oszczędnych, a jednocześnie sportowych silników Volkswagena. Najmniejsza jednostka napędowa w Scirocco pokazuje wyraźnie, dlaczego tak się stało: ze średnim zużyciem 6,1 litra bezołowiowej benzyny na 100 kilometrów i spełniając wymagania przyszłej normy Euro5 jest ona jednym z najoszczędniejszych i najczystszych silników w swojej klasie. TSI o mocy 122 KM pozwala na uzyskanie prędkości maksymalnej
200 km/h. Na klasyczny sprint 0 – 100 km/h Scirocco potrzebuje tylko 9,7 sekundy.
Wielokrotnie nagradzany silnik o mocy 90 kW / 122 KM (przy 5000 obr./min) dzięki turbosprężarce dopasowuje się do charakteru samochodu sportowego. W Scirocco maksymalny moment obrotowy to 200 Nm, a 80 procent tego momentu dostępne jest
już przy 1250 obr./min.
Pod względem technicznym bezpośredni wtrysk benzyny, turbodoładowanie i redukcja pojemności skokowej należą do najskuteczniejszych środków obniżających zużycie paliwa
i jednocześnie znacznie poprawiających właściwości dynamiczne. Volkswagen z silnikami TSI podąża dokładnie tą drogą: poprzez zmniejszenie pojemności skokowej a tym samym redukcję strat przez tarcie i zmianę ładunku osiągnięte zostało niższe jednostkowe zużycie paliwa i lepszy stopień sprawności. Za doładowanie odpowiedzialna jest kombinacja turbosprężarki
i kompresora lub, jak przy silniku 122 KM, specjalnie skonstruowana turbosprężarka.

TSI o mocy 118 kW / 160 KM

Oto najnowszy TSI: czterocylindrowy silnik doładowywany turbosprężarką i kompresorem o mocy 118 kW / 160 KM (przy 5,900 obr./min). Interesująca jest tutaj moc jednostkowa:
silnik 1,4 litra uzyskuje 84,5 kW lub 114,3 KM z jednego litra pojemności skokowej. Tak jak wszystkie TSI, także ta jednostka jest niezwykle oszczędna (średnie zużycie: 6,5 litra) i ma wysoki moment obrotowy (maksymalnie 240 Nm przy 1.750 obr./min). W tym przypadku stały maksymalny moment obrotowy jest dostępny do 4500 obr./min. Podobnie jak jednostka o mocy 122 KM, również wersja 160 KM spełnia już teraz wymagania przyszłej normy Euro5.
Scirocco z silnikiem o mocy 118 kW potrzebuje 8.0 sekundy aby rozpędzić się do 100 km/h; prędkość maksymalna wynosi 218 km/h. Jako opcja w 160 KM TSI montowana może być pierwsza na świecie 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG), przeznaczona do montażu poprzecznego.
Z technicznego punktu widzenia ciekawostką jest, uzupełniający się wzajemnie, sposób działania kompresora i turbosprężarki. Kompresor napędzany mechanicznie zwiększa sprawność jednostki TSI przy niskich prędkościach obrotowych. Przy zwiększonej prędkości obrotowej dołącza się turbosprężarka. Kompresor i turbosprężarka są połączone szeregowo.

TSI o mocy 147 kW / 200 KM

W mocniejszej wersji Scirocco zastosowano silnik 147 kW / 200 KM (5100 do 6000 obr./min). Temu, jeszcze bardziej nastawionemu na dynamikę, 2-litrowemu silnikowi dodaje siły większa turbosprężarka. Także ten TSI może pochwalić się doskonałymi wartościami momentu obrotowego i spalania. Na 100 kilometrów zużywa on tylko 7.7 litra paliwa, uzyskując 280 Nm
(w zakresie 1700 – 5000 obr./min). Czterocylindrowy silnik pozwala rozpędzić się Scirocco do 235 km/h i przyspieszyć do setki w 7,2 sekundy. Podobnie jak Golfa GTI z identycznym silnikiem, można zamówić tę najmocniejszą w historii wersję Scirocco z nowoczesną, 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową.

TDI – silniki wysokoprężne Scirocco

TDI o mocy 103 kW / 140 KM

W momencie wejścia na europejskie rynki Scirocco będzie dostępny również z czystym i mocnym silnikiem TDI o mocy 140 KM (103 kW przy 4.200 obr./min). Ten niezwykle nowoczesny diesel z układem Common Rail jest wyjątkowo cichy. Swój maksymalny moment obrotowy 320 Nm rozwija już od 1750 obr./min. Przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje mu tylko 9,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 207 km/h. Przy takich osiągach spala zaledwie 5,4 litra na 100 kilometrów. Podobnie jak silnik 1,4 TSI, także TDI będzie spełniał normę Euro5. Jako opcja dostępna jest do tej wersji 6-biegowa przekładnia DSG.
Za przygotowanie mieszanki w TDI odpowiedzialny jest system Common Rail najnowszej generacji.

DSG – automatyczne przekładnie dla Scirocco

6- i 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG

W nowym Scirocco będą oferowane: 7-biegowa DSG (160 KM TSI) i 6-biegowa DSG (140 KM TDI i 200 KM TSI). Obie automatyczne skrzynie biegów charakteryzuje maksymalna oszczędność
i duża dynamika zmiany przełożenia. Nowością w programie jest 7-biegowa DSG z dwoma suchymi sprzęgłami; podwójne sprzęgło 6-biegowej DSG pracuje na mokro w kąpieli olejowej. Obie skrzynie biegów mają wspólną cechę: nawet najlepszy kierowca wyścigowy w przybliżeniu nie jest w stanie uzyskać takiej prędkości zmiany biegu, jak DSG. Poza tym, przekładnie dwusprzęgłowe mają o wiele większe możliwości rozwoju, niż wszystkie inne skrzynie automatyczne, jeżeli chodzi o redukcję spalania a tym samym emisji. W porównaniu z przekładnią manualną jest to do dwunastu procent, w zależności od silnika, a w porównaniu ze skrzynią automatyczną ze sprzęgłem stanowiącym kombinację sprzęgła mechanicznego i hydrokinetycznego – nawet dwadzieścia procent.

Oba warianty DSG mają swoje specjalizacje. 6-biegowa DSG dzięki rozkładowi momentu obrotowego najlepiej sprawdza się z dużymi, mocnymi silnikami (do 350 Nm), natomiast 7-biegowa stworzona jest dla silników mniejszych (do 250 Nm).

Zawieszenie

Sportowe możliwości: dynamiczne dostrojenie i niski punkt ciężkości

Scirocco może pochwalić się zawieszeniem, które pod każdym względem zasługuje na miano „sportowego”. Niektóre moduły zawieszenia pochodzą z innych modeli Volkswagena co powoduje obniżenie kosztów i gwarantuje wysoką dynamikę jazdy. Inne zostały natomiast znacznie zmodyfikowane przed zastosowaniem w Scirocco.
Nowy samochód sportowy posiada nisko umieszczony punkt ciężkości. O tym, że także tutaj walczono o każdy milimetr, który poprawiłby właściwości jezdne tego samochodu, świadczyć mogą na przykład zawiasy tylnej pokrywy: aby obniżyć wysokość całkowitą Scirocco wyposażonego w 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, zawiasy tylnej klapy sięgają jako niewielkie wybrzuszenia aż do dachu. Bez tej sztuczki cały samochód musiałaby być o kilka milimetrów wyższy.

Główne założenia zawieszenia Scirocco

Z przodu oś z kolumnami McPhersona dba o odpowiedni komfort i prowadzenie samochodu. Z tyłu zastosowano oś czterowahaczową, która doskonale spełnia wymagania zarówno dotyczące sportowych właściwości, jak i komfortu. Opcjonalnie Scirocco będzie oferowany także z nowym adaptacyjnym zawieszeniem DCC. Stałe elektroniczne sterowanie tłumienia drgań rozwiązuje odwieczny konflikt między sportowym – sztywnym a miękkim – komfortowym dostrojeniem.
Podstawowe zawieszenie Scirocco przypomina te znane z Golfa GTI. W porównaniu z tym kultowym Golfem zmieniono dostrojenie amortyzatorów, sprężyn i stabilizatorów, adaptując je do niższej pozycji siedzącej i specyficznego rozkładu masy Scirocco.
Ten nowy samochód sportowy ma między innymi znacznie szerszy rozstaw kół. Z przodu jest to 1.569 milimetrów (o 35 mm więcej, niż Golf GTI), z tyłu 1.575 milimetrów (plus 59 mm w porównaniu z Golfem GTI). Zatem rozstaw kół w tylnej osi jest największy wśród wszystkich konkurencyjnych samochodów.
W celu zwiększenia rozstawu kół i zredukowaniu mas nieamortyzowanych w tylnej osi zastosowano wsporniki kół z aluminium. Przy zwiększonej „żwawości” zawieszenie dostrojono
w taki sposób, aby Scirocco oferował maksymalną stabilność i bezpieczeństwo jazdy. Zgodnie z tą filozofią seryjne 17-calowe opony 225/45 (205/50 dla 122 KM) pomagają zapewnić maksymalną z osiągalnych dynamikę sportowego samochodu.

Adaptacyjne zawieszenie Scirocco

Nowe adaptacyjne zawieszenie jest wprost stworzone dla takiego sportowego samochodu, jak Scirocco. Bezpośrednio sterowana jest nie tylko charakterystyka amortyzatorów, lecz także dostrojenie elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego.
Adaptacyjne zawieszenie DCC dysponuje trzema programami „Normal“, „Sport“ i „Comfort“.
Decydujący jest jednak fakt, że nawet w trybie „Normal” układ ten poprawia właściwości jezdne Scirocco. Tłumienie jest stale dostosowywane do nawierzchni i sytuacji. Ponadto system reaguje na przyspieszenie, hamowanie i skręcanie. W ten sposób znalazło się rozwiązanie znanego konfliktu między sportową i sztywną a komfortową amortyzacją. Jest to wyraźnie odczuwalne w postaci znacznie lepszego komfortu toczenia – także w trybie „Normal”.

Tryb „Sport“

W programie „Sport“ tłumienie staje się znacznie twardsze, równolegle zmniejsza się wspomaganie układu kierowniczego przy jednocześnie bardziej bezpośrednim przełożeniu.

Tryb „Comfort“

Szczególnie na złych nawierzchniach i przy wolniejszej jeździe znacznie poprawia on komfort jazdy. Równocześnie zmienia się także dostrojenie elektromechanicznego wspomagania. Tryby „Comfort” i „Sport” aktywowane są przyciskiem przed dźwignią zmiany biegów.

Komponenty systemu DCC

Do komponentów nowego adaptacyjnego zawieszenia DCC należą: cztery amortyzatory sterowane według mapy charakterystyk, moduł sterowania Gateway jako interfejs do sieci danych CAN, trzy czujniki pomiaru drogi kół, trzy czujniki pomiaru ruchów nadwozia i moduł sterujący regulacją amortyzatorów. Czujniki drogi koła i przyspieszenia nadwozia przez cały czas analizują stan ruchu kół i karoserii. Sygnały z tych czujników są łączone w module sterowania z innymi danymi z CAN dotyczącymi układu kierowniczego, silnika, przekładni i hamulców. W zależności od tych parametrów elektryczny zawór dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów drgań do rodzaju nawierzchni i aktualnej sytuacji.

Wyposażenie seryjne i dodatkowe

Seryjnie z ESP, Climatic, sportowymi siedzeniami i radiem CD z czytnikiem MP3

Nowe Scirocco będzie należało do najatrakcyjniejszych cenowo samochodów sportowych na świecie. A mimo to jego wyposażenie seryjne będzie się kształtowała na poziomie dużo droższych coupé. Podobnie jak Eos, Passat CC, Touareg i Phaeton, Scirocco będzie oferowany tylko w jednej wersji wyposażenia. Zależnie od silnika i wyposażenia dodatkowego jedyne różnice będą widoczne w wykończeniu wnętrza i w stylistyce obręczy kół ze stopu metali lekkich. Wszystkie Scirocco o mocy 122 KM, 140 KM, 160 KM i 170 KM będą dostarczane z szarą podsufitką „Perlgrau”. Wersja z najmocniejszym silnikiem będzie posiadała natomiast podsufitkę w kolorze czarnym „Titan”. Taki kolor podsufitki będą miały również Scirocco z dowolnym silnikiem, ale z pakietem „Sport” lub skórzanymi siedzeniami jako wyposażeniem dodatkowym.
We wnętrzu samochodu z pakietem „Sport” pierścienie wokół czterech wylotów wentylacji w desce rozdzielczej będą pokryte błyszczącą czernią zamiast półmatowym chromem.

Wyposażenie seryjne Scirocco

Do wyposażenia seryjnego należą 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich, regulacja wysokości przednich foteli, kierownica i uchwyt dźwigni hamulca ręcznego pokryte skórą, sportowe siedzenia, dzielone i składane oparcie tylnej kanapy, elektrycznie zamykane i otwierane szyby, klimatyzacja („Clima¬tic“), wspomaganie układu kierowniczego w zależności
od prędkości jazdy, ESP, radio CD z możliwością odtwarzania plików MP3, wspomaganie hamulców, sześć poduszek powietrznych, włączane na stałe światła mijania, pełnowymiarowe koło zapasowe i naturalnie sportowe zawieszenie.

Wyposażenie dodatkowe Scirocco

Osobom, które chcą bardziej zindywidualizować Scirocco Volkswagen oferuje bogate spektrum wyposażenia dodatkowego. Są to między innymi takie elementy jako cztery różne warianty kół ze stopu metali lekkich o średnicy 19 cali, bogaty pakiet „Sport” oraz bi-ksenonowe reflektory ze statycznym doświetlaniem zakrętów, panoramiczny podnoszony dach, siedzenia pokryte kombinacją tkaniny i Alcantary lub skórą, różne systemy radiowe i nawigacyjne, system nagłośnieniowy Dynaudio, automatyczna regulacja odległości do jadącego z przodu pojazdu ACC oraz adaptacyjne zawieszenie DCC.

Pakiet „Sport“

Stworzony dla Scirocco pakiet „Sport” najprawdopodobniej stanie się bestsellerem, ponieważ za niewielką dopłatą oferuje cały zestaw wysokiej jakości elementów dodatkowych. Należą do nich 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich „Donington” z oponami 235/45 R17, przyciemniane szyby za słupkami B (pochłaniające do 65 procent światła), reflektory przeciwmgielne, czarna podsufitka, czarne, błyszczące ramki nawiewów, pedały pokryte aluminium, tapicerka siedzeń ze szlachetnej kombinacji tkaniny i Alcantary oraz dywaniki z kolorowym obramowaniem.

System nagłośnieniowy Dynaudio

Razem ze skandynawskim specjalistą od dźwięku – firmą Dynaudio – Volkswagen dopasował system nagłośnieniowy do specyfiki Scirocco. Osiem głośników zostało prawie niewidocznie wkomponowanych we wnętrze. Dopiero po włączeniu można poczuć, jakie możliwości tkwią w tym 300-watowym sprzęcie audio.
System nagłośnieniowy Dynaudio to najwyższa klasa sprzętu audio: cztery 168-milimetrowe głośniki niskotonowe z membranami z krzemianu magnezu, bardzo lekką 74-milimetrową cewką drgającą oraz wewnętrzną konstrukcją magnesu w sztywnym koszu z tworzywa sztucznego, umieszczone w drzwiach i w tylnych bokach gwarantują precyzyjne i mocne basy z dużą wiernością impulsów. Głośniki wysokotonowe o średnicy 50 i 60 milimetrów w drzwiach i poszyciu bocznym dodają do tego wysokie, niezwykle czyste tony.
Głośniki zasilane są nowym, cyfrowym wzmacniaczem o mocy 300W, składającym się z ośmiu końcówek klasy AB. Oferowana przez cyfrowy procesor dźwiękowy (DSP) tak zwana korekcja czasu opóźnienia (fale dźwiękowe ze wszystkich głośników docierają do odbiorcy w tym samym czasie) oraz korekcja charakterystyki częstotliwościowej sprawiają, że w Scirocco można poczuć się jak na sali koncertowej.

Panoramiczny podnoszony dach

Przezroczysty dach rozciągający się między słupkami A i B wpuszcza do wnętrza dużo światła. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku dach unosi się o 39 milimetrów. W przypadku intensywnego nasłonecznienia można zasunąć roletę.

Automatyczna regulacja odległości

Podobnie jak Phaeton, Touareg, Passat, Passat Variant i Passat CC, także Scirocco będzie wyposażane w automatyczną regulację odległości „ACC“ (Adaptive Cruise Control).
Przy aktywnym „ACC” Scirocco automatycznie przyspiesza i zwalnia w ustawionym przez kierowcę zakresie prędkości (do 210 km/h). Dzięki „Front Assist”, system może również zapobiegać wjechaniu w tył innego pojazdu. Przewidując określone sytuacje „Front Assist” ustawia hamulce w stan gotowości i ostrzega kierowcę sygnałami akustycznymi i optycznymi przed niebezpieczną sytuacją, działając jako system skracający drogę hamowania (AWV).
Ale to jeszcze nie wszystko: w przypadku przekroczenia minimalnej odległości, system przyhamowuje Scirocco a w ekstremalnych przypadkach całkowicie zatrzymuje auto („Follow-to-Stop“). Jednak nawet najinteligentniejsze rozwiązanie techniczne nie zwalnia kierowcy z obowiązku obserwowania tego, co się dzieje na drodze.

Info- i entertainment

W momencie wprowadzenia na rynek Scirocco będzie dostępne z dwoma wersjami radia i dwoma systemami nawigacji satelitarnej. Wszystkie te urządzenia dysponują odtwarzaczem płyt CD czytającym format MP3, wersje RNS 510 i RCD 510 oferują ponadto twardy dysk pozwalający na nagrywanie muzyki. Radia opatrzone są symbolami RCD 310 i RCD 510; i wersje z dodatkowym systemem nawigacji to odpowiednio RNS 300 i RNS 510. Model najnowszej generacji – RNS 510 – posiada między innymi intuicyjnie obsługiwany ekran dotykowy i system nawigacji z twardym dyskiem.
Dla wszystkich wersji Scirocco dostępne jest także nowe gniazdo multimedialne USB „Media-In”, pozwalające na podłączenie iPoda oraz innych odtwarzaczy MP3 i DVD do systemu nagłośnieniowego samochodu. Podłączone urządzenia są sterowane przez radio lub system nawigacji należący do wyposażenia Scirocco.

Chronologia

Pierwsze Scirocco w 1974 roku stało się dla wielu spełnionym marzeniem o samochodzie sportowym

Jego nazwa oznacza ciepły, pustynny wiatr – Sirocco, nazwany „oddechem Sahary”, ponieważ niesie jej piaski w kierunku Morza Śródziemnego. Samochód ten był pierwszym napędzanym na przednią oś coupé z logo VW. Był oszczędny, dzięki napędowi na przednią oś bezpieczny, a przede wszystkim leżał w granicach możliwości finansowych przeciętnego pasjonata motoryzacji. I tak jak teraz, w 2008 roku, także w roku 1974 Scirocco dzięki swoim pełnowartościowym czterem miejscom, dużemu bagażnikowi i praktycznej tylnej klapie było wszechstronnym samochodem sportowym na każdy dzień roku. I dokładnie to zestawienie predyspozycji przekonało setki tysięcy kierowców. Dla Volkswagena pierwsza generacja Scirocco oznaczała początek nowej ery.
W 1974 roku zaledwie kilka miesięcy po światowej premierze Passata i krótko przed wprowadzeniem nowego Golfa, następca Karmanna Ghia spowodował zakończenie produkcji Volkswagenów z silnikami typu bokser i napędem na tylną oś w Europie. Równocześnie, wraz z jego produkcją, pojawił się nowy system produkcyjny, który wkrótce miał zrobić furorę
w przemyśle motoryzacyjnym jako system modułowy. Wiele elementów, które jakiś czas później klienci otrzymywali w Golfie, było zastosowanych już w Scirocco.

Światowa premiera w 1974 roku w Genewie

Mierzące 3,85 metra Scirocco zadebiutowało na Genewskim Salonie Samochodowym w 1974 roku. Jak już wspomniano, było ono następcą Karmanna Ghia, zwanego wewnętrznie
w Volkswagenie „typ 14”, który od 1966 roku swoją fascynującą stylistyką, sprawdzonymi w Garbusie rozwiązaniami technicznymi i cenami na każdą kieszeń wpisał się na stałe do historii motoryzacji. Podobnie jak „typ 14”, także Scirocco oznaczone skrótem EA389, powstało w zakładach Karmanna w Osnabrück.
Podczas gdy Karmann Ghia przemawiał szczególnie do kobiet, Scirocco zaprojektowane przez Italdesign w Turynie przypadło do gustu w równej mierze damskiej jak i męskiej części kierowców. Z czystymi liniami, ostrymi krawędziami, zaznaczoną formą klina, niską „linią pasa” i wyrazistym tyłem jego stylistyka w pełni odpowiadała faworyzowanemu przez Giorgetto Giugiaro językowi formy, widocznemu także w pierwszym Golfie. Jednocześnie nadwozie to wyraźnie odróżniało się od bardziej barokowych kształtów konkurencji z Nadrenii-Westfalii i Hesji.

Klasyczne proporcje samochodu sportowego

Nowe Coupé sprawiało wrażenie, jakby było wykonane z jednego odlewu. Jego rozstaw osi (2,4 metra) był tak duży, jak to tylko było możliwe, rozciągnięta pokrywa silnika i krótki tył z niewielkim spojlerem w połączeniu z szerokim rozstawem kół tworzyły proporcje typowe dla klasycznego samochodu sportowego. Stworzone w Wolfsburgu Scirocco I-szej generacji było ponadto jednym z pierwszych samochodów z rynienkami deszczowymi, które doskonale pasowały do jego pozbawionego zbędnych ozdób wyglądu ogólnego. Dołączony był również pakiet nowoczesnych rozwiązań technicznych: widoczność była zaskakująco dobra, jak na sportowe coupé. Dzięki dużej tylnej klapie oraz składanej kanapie Scirocco stawało się połączeniem kombi i coupé z bagażnikiem o pojemności do 533 litrów. Ponadto Volkswagen postawił na najnowocześniejszą technikę napędu, mianowicie na montowane poprzecznie chłodzone wodą silniki. Do przedniego niezależnego zawieszenia kół z kolumnami McPhersona dołączyła jako całkowita innowacja tylna oś z zespolonymi wahaczami.

„Szkocka krata“ w ówczesnym stylu

Wnętrze pierwszego Scirocco było dopasowane do gustów lat 70-tych. Tapicerka siedzeń w szkocką kratę w najmocniejszym modelu TS była wtedy tak samo modna, jak sztruks lub trójramienna kierownica z dużymi otworami. W bardziej sportowych wersjach dwa dodatkowe wskaźniki w konsoli środkowej, zegar i woltomierz, dodawały wnętrzu optycznej dynamiki.
W momencie wprowadzenia na rynek, w czerwcu 1974 roku, Volkswagen oferował nowe coupé z trzema silnikami: 1,1 litra o mocy 50 KM oraz 1,5 litra o mocy 70 KM i 85 KM. Manualna przekładnia dysponowała czterema biegami do przodu, opcjonalna skrzynia automatyczna – trzema stopniami przełożenia.

„Najostrzejszy wiatr pustyni“ nadchodzi z prędkością 175 km/h

Zależnie od wyposażenia (Basis, L lub TS) Scirocco pierwszej generacji miało prostokątne pojedyncze lub okrągłe podwójne reflektory. Najmocniejszy wariant – Scirocco TS – osiągało jak na tamte czasy zawrotną prędkość 175 km/h i przyspieszało do setki w jedenaście sekund; Volkswagen poważnie podchodził do przymiotnika „sportowy”.
Klienci zrozumieli to doskonale: w 1974 roku firma sprzedała 24555 Scirocco, w pierwszym pełnym roku produkcyjnym (1975) była to już ilość 58942 sztuk. Ankieta wśród reprezentacyjnej grupy właścicieli Scirocco potwierdziła słuszność głównych zadań, jakie postawili przed sobą projektanci: 42 procent kupiło to auto ze względu na jego stylistykę, 25 procent – ze względu na jego sportowy charakter, a 11 procent jako główne kryterium decydujące o zakupie podało „ekonomiczność”.

Manfred Winkelhock rozpoczął swoją karierę w Scirocco

W 1976 Scirocco-Cup okazało się znakomitym chwytem marketingowym. Dla powołanego do życia Junior-Cup w Volkswagen Motosport w Hanowerze wyprodukowano specjalną serię identycznych, całkowicie czarnych pojazdów. W jednym z tych 110-konnych modeli pierwsze kroki w sporcie motorowym stawiał nikt inny, jak późniejszy kierowca Formuły 1 Manfred Winkelhock. Nie tylko zwyciężył w finale na Hockenheim, ale podczas całego sezonu wygrał nagrody pieniężne o zawrotnej wtedy wysokości 30.000 DM.
Volkswagen pomyślał także o tych, którzy nie byli kierowcami wyścigowymi, i od 1976 roku oferował Scirocco GTI z silnikiem o mocy 110 KM z Bosch-K-Jetronic, przystosowane do jazdy po drogach publicznych. Ten model z szerszym o 14 milimetrów rozstawem kół, osiągający prędkość 185 km/h, na autostradach pokazywał tylny zderzak dużo większym limuzynom.
Wersja GLI miała również 110 KM pod płaską maską, a swoimi przyciemnianymi w brązowym kolorze szybami, wysokiej jakości materiałami i metalicznym lakierem mogła poszczycić się wieloma prawdziwie luksusowymi atrybutami.
Wraz z rokiem modelowym 1978, Volkswagen poddał Scirocco delikatnym modyfikacjom. Przednie kierunkowskazy i listwy ochronne z ciemnego PVC na zderzakach zostały przedłużone na błotniki, słupek B miał czarny kolor. Jednocześnie osłona chłodnicy otrzymała dekoracyjną ramę. Moc silników wynosiła odpowiednio 50, 70 i 110 KM.
Te modyfikacje pojawiły się w „szczycie sezonu na Scirocco”: w 1977 roku na drogi wyjechało 87902 nowych aut, a w Niemczech w segmencie sportowych coupé Volkswagen zdobył 15-procentowy udział w rynku. Gdy w lutym 1981 roku z zakładów Karmanna w Osnabrück z taśmy zjechało ostatnie z 504153 Scirocco pierwszej generacji, skonsolidowana marka Volkswagen, także dzięki zasługom tego małego sportowego samochodu, od dawna podążała już swoją drogą na szczyt.

W 1981 roku pojawia się Scirocco II

Również Scirocco drugiej generacji (EA 491) opierało się na platformie Golfa I; podobnie jak jego poprzednik, było nadal produkowane w zakładzie Karmanna. Scirocco II o bardziej miękkich kształtach wydłużyło się z 3,85 do 4,05 metra, dzięki czemu wyglądało bardziej elegancko i oferowało więcej miejsca dla pasażerów i bagażu. Do tego doszła poprawiona aerodynamika (wartość cw = 0,38) i jeszcze oszczędniejszy napęd. W 1981 roku „nowy” Scirocco dotarł do salonów Volkswagena, wyposażony w silniki 60 KM (1,3 litra), 70 KM (1,5 litra), 85 KM (1,6 litra) i 110 KM (jako GTI i GLI). Reklama nawiązywała do sloganu dla pierwszego Scirocco: „Nie stworzylibyśmy samochodu, który byłby tylko ładny” lub „Przepraszam, że w obecności tak atrakcyjnego samochodu rozmawiamy o oszczędzaniu”.
W czerwcu 1985 roku pojawiły się najmocniejsze wersje Scirocco tamtych czasów: rozwijający prędkość 208 km/h GTI/GTX z czterozaworowym silnikiem 1,8 litra i Bosch-KA-Jetronic. Ulepszając tylne hamulce tarczowe, wzmacniając wahacze poprzeczne i wały napędowe a także zwiększając spojler z tyłu Volkswagen dopasował ten rozpędzający się do 100 km/h
w 8,1 sekundy wiatr pustyni do jego większej mocy. W połączeniu z nieobowiązkowym wtedy trójdrożnym katalizatorem silnik (zastosowany również w Golfie) uzyskiwał moc 129 KM,
a bez układu oczyszczania spalin – nawet 139 KM.

Biel już w 1985 roku była modnym kolorem w Scirocco

Między 1983 a 1987 rokiem w krótkich odstępach czasu Volkswagen wypuścił na rynek serię modeli specjalnych. Rozpoczynało ją „GTS”, później pojawiło się „GTX”. Ten wariant po raz pierwszy miał antenę zamontowaną w tylnej części dachu.
Dostępna tylko w kolorze białym „Alphin” specjalna edycja „White Cat” z 1985 roku udowodniła, że już w latach 80-tych biały był modnym kolorem. Natomiast Scirocco „Tropic” z 1986 roku było zdecydowanie bardziej kolorowe: na zewnątrz lakiery w kolorach turkusowym „Madison” lub brązowym „Kiwi”, w środku tapicerka siedzeń w paski „Oliwka/Turkus”. Lansowany w tym samym roku wariant „Scala” jako specjalną atrakcję oferował lakierowany w kolorze nadwozia zestaw spojlerów bocznych z przodu i tyłu samochodu.
Od 1989 w Scirocco pojawiły się dwa silniki o pojemności 1,6 litra (72 KM) i 1,8 litra (95 KM). Ostatnia zmontowana wersja „GT II 16V” była „podrasowana” stalowym rozsuwanym dachem, kolorowymi szybami, wspomaganiem układu kierowniczego i sportowymi fotelami z regulacją wysokości. W ostatnim roku modelowym doszły do tego trójpunktowe pasy bezpieczeństwa przy tylnej kanapie i dodatkowe boczne kierunkowskazy. Jednak dni drugiej generacji Scirocco były policzone – 7 września 1992 roku ostatni z 291497 zmontowanych egzemplarzy opuścił hale zakładu.

Spoglądając wstecz można z całą pewnością stwierdzić, że Scirocco przez prawie dwa dziesięciolecia cieszyło się niesłabnącą popularnością. Trzecia generacja Scirocco ma wielki potencjał, który na pewno pozwoli jej nawiązać do tradycji swoich poprzedników.

źródło: VW, VAGNews.pl

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz