Montaż Intercoolera w Golfie MK2 1.6TD

Montaż Intercoolera w Golfie MK2 1.6TD

W mojej poradzie postaram się przedstawić jak zamontować intercooler do Golfa mk2 z silnikiem turbo diesla 1.6TD(1V,JR, niektórych RA i SB – część z nich miała intercooler już w fabrycznym wyposażeniu). Na początku należy sobie postawić pytanie czy warto. Szacowany koszt takiego upgrade’u to ok. 2500 złotych, licząc elementy nowe, kupowane w ASO VW – więc nie jest to tania zabawa. Jakie efekty? Nie należy po założeniu chłodnicy powietrza doładowującego spodziewać się kolosalnych przyrostów mocy. U mnie silnik zyskał na dynamice od 3 biegu wzwyż. Prędkość maksymalna wzrosła o jakieś 20 km/h.

Warto dodać, iż zauważalna jest różnica w mocy silnika pomiędzy latem a zimą. Dzieje się tak dlatego, ponieważ zimne powietrze przelatując przez chłodnicę (intercooler) jest w stanie lepiej schłodzić powietrze doładowujące – stąd ten wzrost mocy. Kompletna instalacja kosztowała mnie jakieś 450 pln, więc sporo taniej niż na częściach z serwisu. Rozglądając się po firmach tuningowych natrafiłem także na kompletne, podobne zestawy do montażu, ale za cenę około 1000 EURO czyli sporo, sporo więcej.

Reasumując – osobiście jestem zadowolony.

Poniżej fotki tego samego silnika przed zamontowaniem i po zamontowaniu chłodnicy powietrza.

Całkowity czas założenia intercoolera dla średnio sprawnego manualnie człowieka to jakieś 2,5 godziny – dodam, że nie jestem mechanikiem :)

Instrukcja montażu

Pierwszym krokiem jest zdjęcie króćca gumowego między turbiną a kolektorem następnie odkręcenie dwóch śrub osłony termicznej turbosprężarki (1). Jeżeli już to uczynimy musimy zdjąć króciec metalowy (2) z dwóch odkręconych śrub i okręcić go o 180 stopni. Pod nim nie ma żadnej uszczelki. Należy delikatnie puknąć w niego kilka razy i podważyć, a wtedy w miarę łatwo da się go zdjąć. Po odkręceniu zostaje jeszcze posmarowanie kolektora silikonem-uszczelką i skręcenie tego wszystkiego.

Na rysunku lewa śruba jest zaznaczona na zielono. Ta śruba będzie wymagała skrócenia o jakieś 7-8 mm aby łatwo dało się w przyszłości założyć obejmę ściskową na wąż gumowy.

W lewej podłużnicy szukamy dwóch otworków sześciokątnych (bywają zaślepione okrągłymi plastikami) Znajdują się one mniej więcej na skrzynią biegów. Zdejmujemy zaślepki i wkładamy w nie nagwintowane nity mocujące(3) (do nabycia w serwisie N 902 521 01 ~1 pln/szt).

Następnie przykładamy metalowy uchwyt w kształcie kątownika (4) ( 191 145 823 C – dla poj. bez wspomagania lub 191 145 823 B dla poj. ze wspomaganiem ~ 25 pln). I wkręcamy dwie śruby M6 w nity tak aby przechodziły przez uchwyt mocujący. Nity są włożone w podłużnice bardzo luźno, nie należy się tym martwić, gdyż po dokręceniu rozprężą się one zapewniając dużą siłę docisku. Następnie zakładamy tylny uchwyt intercoolera(5) (191 145 808 A ~200 pln). Jest on dokręcany do wcześniej omówionego uchwytu w podłużnicy i do obudowy zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego silnik. W uchwyt dobrze jest od razu wkręcić “łożysko” gumowe (serwis 443 133 741A ,~20 pln) zaznaczone na rysunku na zielono(6).

Kolejny krok to przykręcenie we wzmocnienie czołowe(7) przedniego uchwytu intercoolera(8) (181 145 810 A ~200pln). Podobnie jak uchwyt w podłużnicy należy we wzmocnienie włożyć 4 nity (9) (N 902 521 01 ~1 pln/szt) i nałożyć na nie uchwyt. Teraz pozostaje dokręcić nowy uchwyt od góry 4 śrubami M6.

Teraz należy włożyć intercooler (10) (191 145 805 C, ~1000 pln) w oba uchwyty.

Jeżeli mamy już intercooler włożony na swoje miejsce, to pora zająć się obudowaniem jej osłonami plastikowymi po to, aby wpadające powietrze nie uciekało bokami tylko przelatywało przez żeberka. Zaczynamy od nałożenia na chłodnicę obudowy (11) (191 121 330 A, ~230 pln), następnie kierownicę powietrza na akumulator (12) (191 121 329 A, ~220 pln) i na sam koniec nakładkę między wzmocnienie czołowe a akumulator (13) (191 121 341, ~25 pln). Dobrze jest założyć osłonkę nad radiatorem (14) tym bardziej, że efekt jest bardzo dobry a koszt niewielki (191 121 342, ~30 pln).

Teraz pozostaje połączenie intercoolera z silnikiem i turbosprężarką. Do tego służą węże ciśnieniowe (14) (191 145 834 C, ~400 pln) oraz (15) (191 145 832 E, ~800 pln). Ponieważ węże ciśnieniowe są bardzo drogie, proponuję albo udać się na giełdę i kupić zamienniki za jakieś 30 pln/sztuka będą samemu kombinować. Nie ukrywam, że ciężko dostać takie węże więc byłem zmuszony sam je dorobić tym bardziej, że mój intercooler nie pochodzi od turbodiesla a od G60 (wersja z klimatyzacją). Te chłodnice wymiarowo są co prawda takie same, ale różnią się sposobem doprowadzenia powietrza. W turbodieslu wlot i wylot jest z tyłu, a w G60 wlot jest z przodu a wylot z tyłu. Wymyśliłem, że do prostych odcinków zastosuję metalowe rurki (fi=60mm, 2mm ścianka) a na kolanka kupiłem węże od mercedesa dostawczego (jakikolwiek on tam ma symbol ;-). Z uwagi na to, iż podczas pracy turbiny w układzie jest spore ciśnienie, odradzam kupować opaski krajowego producenta !!!. Najlepsze są angielskie, można je odróżnić od reszty po tym, że są dosyć szerokie. Przemawia za nimi to, iż ciężko jest w nich zerwać gwint – nie to co w polskich rzemieślniczych, gdzie o zerwanie gwintu nietrudno :(

Intercooler po zamontowaniu (wraz z zaznaczeniem niektórych widocznych elementów) wygląda mniej więcej tak, przynajmniej u mnie:

Życzę udanych modyfikacji!

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz