25 lat słynnego Quattro Sport
Specjalną ekspozycją na wystawie Techno Classica w Essen Audi przypomni historię modelu Sport Quattro. Pierwszy pojazd produkcyjny o tej nazwie wyjechał z fabryki 25 lat temu w roku 1983.
Na początku rozwoju Audi Sport Quattro stoi model Quattro, topowa wersja Audi Coupe produkowana w latach 1980-1991, która dzisiaj nazywana jest również Ur-Quattro. Chodziło o pierwszy masowo produkowany samochód osobowy ze stałym napędem na cztery koła – Jensen FF z przełomu lat 60. i 70. był produkowany w minimalnych ilościach, a drugi z prekursorów tej koncepcji – japońskie Subaru – przedstawił swój pierwszy model ze stałym napędem na obie osie rok po Audi.
Audi Quattro odnosiło sukcesy także w rajdach, co doprowadziło do decyzji zbudowania na jego bazie bolidu do powstającej właśnie grupy B. Samochód zbudowano na platformie ze skróconym o 32 cm rozstawem osi, dlatego Sport Quattro otrzymało przydomek der Kurze (krótki). Ze względu na homologację firma musiała wyprodukować 200 egzemplarzy samochodów przeznaczonych do zwykłej eksploatacji. Ostatecznie w Ingolstadt powstało 214 Audi Sport Quattro, a firma szacuje, że 140 z nich dochowało się do dnia dzisiejszego. Podczas debiutu na autosalonie we Frankfurcie oznajmiono cenę auta – wtedy zawrotnych 200 tys. marek niemieckich. W ten sposób Audi Sport Quattro na długi czas stało się najdroższym modelem marki (dla porównania Porsche 944 kosztowało w roku 1982 pięć razy mniej – 39 tys. marek). …