Wymiana zawieszenia, obniżenie auta

Chcę obniżyć swoje auto…jak to zrobić? Sportowe zawieszenia – opisy wybranych.
Porada by ygd

 

Jest kilka opcji do wyboru:

Sportowe sprężyny – obniżenie do -40mm – wystarczy kupić same sprężyny, koszt nowych np. Weitec około 400pln, używane od około 100pln na allegro. Nie trzeba w tym przypadku zmieniać amortyzatorów. Oczywiście warto je sprawdzić w jakim są stanie, ponieważ szybciej mogą się zużyć.


(na zdjęciu sprężyny GT-Cupline -40mm do VW Golfa MK2)

 

Sportowy kit – obniżenie większe niż -40mm – zakup tak zwanego „kitu” czyli całego sportowego zawieszenia, występują one przeważnie w obniżeniach -40, -60, -80mm… Zestaw składa się z 4 krótszych i twardszych amortyzatorów gazowo-olejowych oraz 4 sprężyn, także często są dołączane sportowe, twarde odboje. Koszt od około 800pln za nowy zestaw gorszej firmy, np. GT-cupline, do jakiś 2500pln za zestaw KONI z regulacją twardości. Niektórzy producenci oferują z tyłu regulację twardości/wysokości, za pomocą pierścieni na amortyzatorze.


(na zdjęciu kit -60mm firmy GT-Cupline do VW Golfa MK2)

Zawieszenie gwintowane – zawieszenie z regulowaną wysokością – tak zwane zawieszenie gwintowane (lub też śrubowe). Zestaw składa się tak samo jak w przypadku „kitu” – z 4 amortyzatorów i 4 sprężyn, wraz z odbojami. Dodatkowo można regulować wysokość (w zależności od firmy – mniej więcej od -20mm do -100/120mm). Koszt od około 2000pln za zawieszenie firmy Supersport, do około 5000pln za w pełni regulowane zawieszenie KW, czy KONI. Regulacja wysokości odbywa się za pomocą dwóch pierścieni na amortyzatorze. Czasami występują zawieszenia z regulacją tylko wysokości z przodu (w przypadku Golfa MK4 i nowszych, tylko przód jest regulowany). Kupując używane zawieszenie gwintowane, trzeba się liczyć tym, że może mieć już swój przebieg i amortyzatory się szybko skończą (olej wycieknie). Regeneracja jest dość droga, w firmie Nagengast około 150pln sztuka, lub 225pln sztuka w przypadku uszkodzonego tłoczyska. Amortyzatory regenerujemy parami, więc koszt podwójny.



(na zdjęciu gwint firmy Techline do VW Golfa MK3)

Zawieszenie pneumatyczne (airride) / hydrauliczne – koszt zależy od tego czy zrobimy je sobie samy, czy kupimy gotowy KIT. W przypadku airride można kupić gotowy KIT na ebayu za około 1800-2000eur do większości aut. Zawieszenie składa się z 4 kolumn mcpersona wraz z przyspawanymi gumowymi poduszkami wypełnionymi powietrzem, jednego lub dwóch kompresorów powietrza, zbiornika na powietrze (przeważnie 15l), zaworów ciśnieniowych, przewodów oraz wskaźników ciśnienia. Przewagą i olbrzymią zaletą zawieszeń typu airride jest możliwość płynnej regulacji zawieszenia z panelu sterowania bez wysiadania z auta, do tego wysoki komfort podróży. Zawieszenia hydraulicznie zazwyczaj nie nadają się do jazdy po ulicy, a ich ceny zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych.



(na zdjęciu McPerson do VW Golfa MK2/MK3)



(na zdjęciu Kit Airride do Golfa Mk4)


Przy wszystkich wymianach zawieszeń zawsze warto sprawdzić stan wszystkich gum – odbojów, poduszek McPersona z przodu, oraz osłon amortyzatorów. Nie sugerujmy się również kolorem sprężyn, nie ma on nic wspólnego z twardością.

Do wymontowania standardowych sprężyn z amortyzatorów potrzebne są ściągacze do sprężyn (bez nich możemy się pożegnać z zębami ;) ). Przy sprężynach -40 i krótszych nie są one już konieczne. Do wykręcenia przednich amortyzatorów z gniazd często będzie potrzebny klucz pneumatyczny, ponieważ w większości przypadków są one zapieczone i dokręcane z dużą siłą.

Porada jak wykręcić/wymienić samemu amortyzatory i sprężyny przednie znajduje się tutaj. A tutaj tylne.

Ceny dotyczą zawieszeń do Volkswagena Golfa MK1-MK3.

Kilka linków do firm produkujących zawieszenia (często mogą się przydać, jeśli chcemy ustalić producenta naszego zawieszenia, modelu, czy obniżenia):

- FK-Automotive
Addco
ap-sportfahrwerke
aragosta-suspension
Avouk
cobra-suspension
Ground-Control
GKB-Import
H-R
K.A.W
fintec-federn
Leda
Monroe
P-I
Prothane
Raceland
Reiger
KYB
SPAX
RD-Tanabe
tokicogasshocks
ultimate-suspension
Hiltrac
Voghtland
Tevema
Eibach
KW
Jetex-GMBH
Koni
Weitec
Apex
BilStein


 

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz
23 marca, 2008, 23:14, Czytano 63 330 razy


113 zapytań. 0.0000 sekund.