Skróty i oznaczenia stosowane w samochodach

Znalezione przez: rzodkiew

2OHC – typ układu rozrządu w silniku widlastym – dwa wałki rozrządu (po jednym w każdej głowicy)
4ETS – system kontroli napędu na cztery koła
4MOTION – stosowany przez firmę Volkswagen napęd na cztery koła
4WD – napęd na cztery koła
4WS – system daje możliwość sterowania wszystkimi kołami pojazdu
16V, 24V – liczba zaworów w silniku
AAR – system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW)
ABC – aktywna regulacja zawieszenia
ABS – system zapobiegający blokowaniu kół i zapewniający stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu
ACC – radarowy system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami
ACS – system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka
ADB – automatyczna blokada mechanizmu różnicowego
ADS – system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy
AFV – pojazd zasilany paliwem alternatywnym
AGR – system recyrkulacji spalin w silniku
AHR – system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniących tym samym kręgi szyjne
AIRBAG – poduszka powietrzna
AMVAR – System wykorzystywany w zawieszeniu samochodu. System ten zmienia charakterystykę amortyzacji nierówności nawierzchni
APS – system nawigacyjny Mercedes-Benz oparty o standard GPS.
ARTS – system zbiera informacje przy pomocy czujników o położeniu pasażerów i sam decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji.
ASC – system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy
ASF – przestrzenna rama firmy Audi
ASG – system automatycznego wyłączania i restartu silnika w momencie zatrzymania pojazdu
ASMS – system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy
ASR – system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu/przyspieszaniu. W momencie zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy
AWD – napęd na wszystkie koła
BAS – elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie, a tym samym hamulce są bardziej skuteczne. W przypadku gwałtownego hamowania system ten zwiększa efektywność hamowania do 25%
BTC – układ kontroli drogi hamowania
CBC – system stabilizacji pojazdu w czasie hamowania w zakrętach
CC – (Cruise Control) system stabilizacji prędkości jazdy
iCCS – system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu
CDI – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i akumulatorowym systemem wtryskowym (common rail)
CDTI – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Climatic – klimatyzacja półautomatyczna z funkcją chłodzenia schowków
Common-rail – bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach Diesla
CRS – akumulatorowy system bezpośredniego wtrysku paliwa
CRDi – diesel w Kia
CR-V – komfortowy pojazd uniwersalny
CTDi – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Honda), w Accordzie pojawił się i-CTDi
CVT – bezstopniowa skrzynia przekładniowa
CVTC – system bezstopniowej zmiany faz rozrząduCX – Współczynnik oporu powietrza stosowany przy projektowaniu karoserii samochodów.
DAC – wspomaganie jazdy na stromych zjazdach
DAS – system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody
DAV – Inteligentny system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego
DBC – układ dynamicznej kontroli hamowania
dCi – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault)
DI-D – silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa
DIS – system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy
DISTRONIC – radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem
DSA – (Dynamic Stability Assistance) układ poprawiający stabilność pojazdu
DSA – (Dual Stage Airbag) dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia – w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża
DSC – układ kontroli stabilności pojazdu
DSC III – system dynamicznej kontroli stateczności i stabilizacji jazdy (zawiera ASC+T – automatyczny układ stabilności i trakcji)
DSTC – system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu
DTC – układ dynamicznej kontroli trakcji
DTI – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa
DOHC – typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy
EBD – elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania
EBV – elektroniczny system „dociskający” za nas pedał hamulca w razie potrzeby polepszając skuteczność hamowania
ECC – system automatycznej klimatyzacji ECU – Komputer kontrolujący i nadzorujący pracę silnika (z ang. Electronic Control Unit).
EDL – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
EHB – hamulec elektrohydrauliczny
EMB – hamulec elektromechaniczny
EOBD – (European On- Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych
EPS – elektryczny system wspomagania kierownicy
ESC – elektroniczny system sterujący automatyczną skrzynia biegów
ESP – system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy
ETC – elektroniczny układ kontroli napędu EURO-NCAP – Europejski program oceniania i badania samochodów wchodzących na rynek. Przeprowadza się w nim także crash-testy (z ang. European New Car Assessment Programme). FAP – filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi
FCD – radiowy system informacyjny dla kierowców
FPS – układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa
FSI – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa
GDI – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Mitsubishi)
GPS – system nawigacji satelitarnej GT – Jedno z najpopularniejszych oznaczeń topowych, sportowych wersjii samochodów seryjnych (z włos. Gran Turismo – Wielka Turystyka).
HDC – system ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień
HDI – silnik wysokoprężny z bezpośrednim, wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa w systemie akumulatorowym (common rail)
Hill-Holder – system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę
HPi – silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot)
IC – boczna poduszka powietrzna w formie kurtyny
ICC – inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy
ICS – zespolony system kontroli układów samochodowych
IDE – bezpośredni wtrysk paliwa
IMMOBILIZER – urządzenie elektroniczne blokujące zapłon
INTERCOOLER – chłodnica powietrza doładowującego
ISOFIX – system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do zainstalowania fotelika dziecięcego
JTD – turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa
JTS – bezpośredni wtrysk paliwa
KATALIZATOR – system ograniczający emisję szkodliwych substancji w spalinach
LPG – gaz stosowany jako paliwo do silników samochodowych
MCC – mały samochód kompaktowy przeznaczony do ruchu miejskiego
MPI – wielopunktowy wtrysk paliwa
MPV – minivan
NIVOMAT – system dostosowuje sztywność zawieszenia do obciążenia pojazdu
OHV – typ rozrządu z układem popychaczy (wałek rozrządu w bloku silnika)
OBD – system diagnozujący działanie układów wpływających na emisję spalin
OHC – układ rozrządu z wałkiem w głowicy
OHV – układ rozrządu z wałkiem w kadłubie
PAX SYSTEM – nowatorska technologia, łącząca oponę z obręczą, umożliwiająca bezpieczną jazdę w przypadku utraty ciśnienia w ogumieniu
PCU – system kontroli mocy silnika
PDC – czujnik dystansu parkowania pojazdu
PTS – system ułatwiający parkowanie (wyposażony w czujniki odległości)
QUATTRO – napęd na 4 koła
QOHC – typ układu rozrządu w silniku widlastym; dwa wałki rozrządu umieszczone są w każdej głowicy RDS – system informacji radiowej
RDW – system informujący o zmianie ciśnienia w oponach
REF – automatyczny rozdział siły hamowania między poszczególnymi kołami. Współpracuje z systemem ABS
ROPS – system zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania samochodu
RTI – system informacji drogowej
SAHR – system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniąc tym samym kręgi szyjne
SCi – bezpośredni wtrysk paliwa
SDI – diesel wolnossący
SEA – system ułatwiający wsiadanie do samochodu
SELESPEED – sekwencyjna skrzynia biegów
SERVOTRONIC – elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego
SIDGUARD – system bocznych poduszek powietrznych
SIPS – system zabezpieczania w uderzeniach bocznych
SPI – jednopunktowy wtrysk paliwa
SRS – system bezpieczeństwa pasażerów
STC – system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu
STR – dzięki wykorzystaniu możliwości przepustnicy sterowanej elektronicznie układ pozwala na uzyskanie dla identycznych nacisków na pedał przyspieszenia – dwóch różnych reakcji silnika, zależnych od wybranego programu sterowania przepustnicą
SUV – sportowy pojazd terenowy
SUW – terenowy samochód kombi
SWT – system pomiaru ciśnienia w oponie
SVC – silnik o zmiennym stopniu sprężania
TCS – system kontroli trakcji
TDCi – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Ford)
TDI – wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW)
TiD – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab)
TEMPOMAT – system utrzymujący stałą prędkość pojazdu
TMC – kanał informacji drogowych
TPMS – układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu
TRACS – (Tyre Pressure Monitoring System) system monitorujący ciśnienie w oponach
TRACS – (Traction Control System) system kontroli napędu
TUNING – modernizacja nadwozia zmieniająca wygląd pojazdu i podnosząca efektywność jednostki napędowej
TWIN SPARK – system podwójnego zapłonu
V6, V8 – silnik w układzie V cylindry ustawione pod kątem najczęściej 60° do siebie. Liczba określa liczbę cylindrów
VarioCam – system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche)
VCU – sprzęgło wiskozowe
VDC – system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Alfa Romeo, Subaru)
VSA – system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Honda)
VSC – system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Toyota, Lexus)
VNTOR – turbina o zmiennej geometrii i redukcji szkodliwych spalin
VTEC – system kontroli zmiennych faz rozrządu (Honda)
VTG – turbosprężarka ze zmienną geometrią turbin
VVC – system kontroli zmiennych faz rozrządu
VVTi – inteligentny układ zmiennych faz rozrządu (Toyota)
WANKEL – Silnik Wankla. Umieszczone są w nim tłoki kształtem przypominającym trójkąt, które wiruje w komorach. Rozwiązanie to stosuje Mazda
WHIPS – system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas wypadku
ZeV – pojazd, nie emitujący toksycznych substancji


Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz
22 marca, 2008, 8:33, Czytano 44 894 razy


113 zapytań. 0.0000 sekund.