IRVW 3 – 30 letni concept VW Jetty nadal zachwyca!

IRVW 3 – 30 letni concept VW Jetty nadal zachwyca!

IRVW 3 (Integrated Research Volkswagen), pod takim zawiłym skrótem kryję się nazwa prototypu Jetty drugiej generacji opracowanej w latach 1983-84 przez niemieckich inżynierów.

Prototyp można oglądać w Auto Museum Volkswagena w Wolfsburgu, przechodząc obok tej Jetty, jedyne co się rzuca w oczy, to niskie zawieszenie. Sportowe sprężyny, kit, gwint? Nic z tych rzeczy, auto zostało wyposażone w pneumatyczne zawieszenie, które potrafiło automatycznie obniżyć samochód o 4cm po przekroczeniu 120km/h! Twórcy chwalili się, że zawieszenie było 35% bardziej miękkie, a zarazem komfortowe od standardowego.

Oprócz tego, pod maską znalazła się mocno zmodyfikowana jednostka z GTI – 1.8 8v, oparta na elektronicznym wtrysku DIGIFANT (PB lub PF), wzbogacona o kompresor z wirującymi tłokami, oraz oczywiście intercooler. Całość generowała według zachowanych danych zawrotne jak na tamte czasy 180 koni przy doładowaniu 0.7 bara. Pozwalało to na osiągnięcie setki w około 7 sekund. Mało tego, żeby zapewnić jak najlepsze osiągi, zamiast napędu na 4 koła Jetta dostała kontrolę trakcji (ASR), oraz szereg niespotykanych dodatków:

  • elektrycznie, progresywne, wspomaganie kierownicy
  • ABS z ASR
  • zmodyfikowane zegary DIGIFIZ wraz z systemem VOC (wydającym komunikaty głosowe), nawigacją strzałkową VDO NaviComp i wskaźnikami ABS/ASR
  • skrzynia biegów posiadała zautomatyzowany 4 bieg z 5 (następowała automatyczna zmiana z 4 na 5 bieg po przekroczeniu danych obrotów)
  • SSA – Start Stop Automatic – po włączeniu systemu silnik automatycznie gasł po 2 sekundach bezczynności na wolnych obrotach, oraz był włączany po włożeniu dowolnego biegu
  • kierownica wraz ze sterowaniem radia
  • pneumatyczne zawieszenie prócz funkcji automatycznego obniżenia po przekroczeniu 120km/h
    potrafiło także regulować wysokość prześwitu w zależności od załadunku auta
  • w konsoli środkowej znalazło się miejsce dla radioodtwarzacza kasetowego, można było go
    wymontować z auta i używać jako walkmana!

Wyprodukowany został prawdopodobnie tylko jeden egzemplarz tego prototypu, ówcześni dziennikarze byli pod wrażeniem całości, narzekając jedynie na pneumatycznie zawieszenie, które potrafiło zachowywać się nieprzewidywalnie.

Część nowatorskich rozwiązań weszło do seryjnej produkcji, chociażby nieco uproszczony DIGIFIZ, w który można było wyposażać Golfa GTI drugiej generacji za dopłatą 375 DM. Także system SSA był oferowany w modelu Polo G40, oraz później w Golfie MK3.

Opracowanie: Andrzej “ygd” Jagodziński
Foto: SToRM, VW

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz