Nowy Touran już jest!

Nowy Touran już jest!

Dziesięć ważnych faktów dotyczących nowego Tourana:

  • Całkowicie nowy Touran jest pierwszym vanem skonstruowanym w oparciu o modułową platformę MQB.
  • Zalety platformy MQB: wzrost długości nadwozia (+130 mm) niemal w całości posłużył zwiększeniu rozstawu osi (+113 mm).
  • Dzięki większemu rozstawowi osi wzrosła ilość miejsca we wnętrzu (m.in. bagażnik wersji 5-miejscowej stał się pojemniejszy o 48 litrów).
  • 5-miejscowy Touran ma bagażnik o pojemności 1040 l, co jest najlepszym wynikiem w klasie (mierzone po dach, do drugiego rzędu foteli).
  • Mimo dłuższego nadwozia masa auta zmniejszyła się o 62 kg.
  • Nowy system Fold-Flat pozwala w różny i łatwy sposób konfigurować ustawienie foteli we wnętrzu.
  • Nawet 47 schowków oraz nowa klimatyzacja Pure Air Climatronic czynią z Tourana idealnego towarzysza na co dzień.
  • Nowy system multimedialny: po raz pierwszy z MirrorLink, Car Play (Apple) i Android Auto (Google).
  • Nowego Tourana wyróżnia największa w klasie gama systemów asystujących kierowcy i zwiększających komfort.
  • Silniki TSI i TDI są do 19%* oszczędniejsze. Touran 1.6 TDI z dwusprzęgłową przekładnią DSG zużywa tylko 4,1 l/100 km*.

Poznań/Genewa, Marzec 2015 r. – Touran jest najpopularniejszym vanem w Niemczech. To niezwykle funkcjonalny towarzysz podróży, odznaczający się wielką przestronnością i dopracowany w każdym szczególe. Teraz Volkswagen przedstawia zupełnie nową generację auta, które w Europie, Azji i Afryce sprzedano dotąd w liczbie 1,9 miliona egzemplarzy. Dr Heinz-Jakob Neußer, członek zarządu Volkswagena ds. rozwoju: „Nowy Touran to pierwszy van skonstruowany w oparciu o stworzoną przez Volkswagena modułową platformę MQB. Ma ona wiele zalet dla konstrukcji samochodu oraz dla samej jego koncepcji. Na przykład, umożliwia zmianę proporcji samochodu, który ma teraz znacząco większy rozstaw osi i bardzo krótkie zwisy nadwozia, przez co wzrosła pojemność wnętrza”. Tak jak w innych modelach korzystających z platformy MQB, Volkswagen zmniejszył masę własną nowego Tourana. „I to – twierdzi dr Neußer – mimo że nadwozie wydłużono o 130 mm oraz spełniono wyższe wymagania z dziedziny bezpieczeństwa i komfortu. W porównaniu z poprzednikiem nowy Touran jest lżejszy o 62 kg”. Uzyskano to dzięki innowacyjnym technologiom wykorzystującym lekkie materiały, stosowanym w konstrukcji silników oraz nadwozia.

Nawet o 19%* mniejsze zużycie paliwa. Mniejsza masa własna wpływa bezpośrednio na ograniczenie spalania. Taki sam efekt ma dobra aerodynamika. Dr Neußer: „Zmniejszyliśmy współczynnik oporu powietrza Cx do wartości 0,296, to bardzo dobry wynik dla rodzinnego vana”. Zwrotność i dynamikę Touranowi z roku 2015 zapewniają z kolei nowe lub udoskonalone mocniejsze silniki z doładowaniem. Trzy jednostki benzynowe (81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM i 132 kW/180 KM) oraz trzy diesle (81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM i 140 kW/190 KM) są do 19%* oszczędniejsze. Najtańszy model z dieslem – Touran 1.6 TDI o mocy 110 KM z 7-biegową przekładnią DSG – zużywa jedynie 4,1 l/100 km*. „Gdy 7-miejscowy van, jak nowy Touran 1.6 TDI o mocy 110 KM awansuje do grona aut zadowalających się 4 litrami paliwa na 100 km, możemy mówić o kamieniu milowym w dziedzinie zrównoważonego rozwoju” – twierdzi dr Heinz-Jakob Neußer. Najoszczędniejszy model z silnikiem benzynowym to 150-konny Touran 1.4 TSI, zużywający średnio 5,4 l/100 km* z opcjonalną 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią. Seryjnie w wyposażeniu znajdują się systemy Start-Stop oraz odzyskiwania energii.

Wyrazista stylistyka. Zupełnie od nowa stworzono każdy detal stylistyki Tourana. Klaus Bischoff, główny stylista Volkswagena: „Nowy, wyrazisty design oszczędnością środków wyrazu nawiązuje do poprzedniego modelu. Rozwinęliśmy istniejącą koncepcję, dodaliśmy nowe elementy i nadaliśmy im współczesny szlif, traktując jednocześnie kontynuację jako fundament stylistyki nowego Tourana. Powstał niepowtarzalny model, który dzięki długim bocznym szybom i precyzyjnie poprowadzonym liniom nadwozia znacznie zyskał na lekkości i na sportowym wdzięku”.

Pakiety R-Line.
Szczególnie sportowy wygląd zyskał Touran w nowych wersjach wyposażeniowych R-Line. Pakiet „Exterieur” zawiera, między innymi, charakterystyczne zderzaki. Wnętrzu specyficzny wygląd nadają elementy pakietu „Interieur” z serii R, m.in. specjalna tapicerka foteli.

Wnętrze z fotelami w systemie Fold-Flat. Styliści Vokswagena zaprojektowali nowe, bardzo eleganckie wnętrze. Także tutaj udało się zmniejszyć masę własną auta, dzięki nowo opracowanemu systemowi Fold-Flat. Znacznie lżejsze są m.in. fotele w drugim rzędzie, po złożeniu całkowicie chowają się w podłodze tworząc równą powierzchnię. Touran zajmując w ruchu miejskim jak najmniejszą przestrzeń, okazuje się bardzo przestronny w środku – nawet gdy podróżuje w nim pięciu pasażerów, pojemność przedziału ładunkowego wynosi 1040 l (liczone po sufit). Wakacyjny wyjazd piciu osób nie jest więc dla niego żadnym wyzwaniem.

Najnowsza technika w służbie bezpieczeństwa i komfortu. Touran, wyposażony w napęd na przednią oś, należy do najbezpieczniejszych vanów świata. Zawdzięcza to karoserii pochłaniającej w zaprogramowany sposób skutki zderzeń, wykonanej z najmocniejszych gatunków stali (statyczna sztywność nadwozia wzrosła o około 25%), nawet 9 poduszkom powietrznym, niezależnemu zawieszeniu o neutralnej charakterystyce prowadzenia i niespotykanej w tej klasie aut liczbie systemów asystujących. „Innowacje, jakie wprowadzają te systemy – twierdzi dr Heinz-Jakob Neußer – wykraczają poza dotychczasowe standardy segmentu kompaktowych vanów i wprowadzają do niego nieznany dotąd poziom bezpieczeństwa biernego i aktywnego”. Do nowych systemów oferowanych w Touranie należą seryjne: system automatycznego hamowania po kolizji, system automatycznego utrzymywania odległości od poprzedzającego auta ACC oraz system Front Assist z hamulcem awaryjnym działającym przy miejskich prędkościach, system wspomagający jazdę w korku, aktywny system ochrony pasażerów Side Assist oraz, po raz pierwszy dostępny w vanie, Trailer Assist (ułatwia manewrowanie z przyczepą). Inne nowoczesne systemy zwiększają komfort podróżowania; nowe w Touranie są np. system elektrycznego otwierania i zamykania pokrywy bagażnika, automatyczny system otwierania pokrywy bagażnika Easy Open (aktywowany ruchem stopy pod tylnym zderzakiem), możliwość wyboru trybu jazdy oraz wydajne reflektory z diodami LED.

Reflektory LED-owe zamiast ksenonowych. Opcjonalne reflektory z diodami LED pojawiają się w nowym Touranie zamiast reflektorów ksenonowych. Wybierać można pośród dwóch wersji. W podstawowej światła mijania i drogowe są wytwarzane przez diody; reflektory te można wzbogacić o regulację zasięgu (Light Assist). Reflektory w droższych wersjach dysponują ponadto funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów, LED-owymi światłami do jazdy dziennej oraz (w opcji) dynamiczną regulacją zasięgu (Dynamic Light Assist).

Modułowy system multimedialny. Volkswagen gruntownie zmodernizował pokładowe systemy informacji i rozrywki. Pięć systemów radiowych i radiowo-nawigacyjnych należy do drugiej generacji modułowej platformy Infotainment (MIB) – wszystkie mają ekrany dotykowe (o przekątnej od 5 do 8 cali). Do wyboru są systemy „Composition Touch” i „Composition Colour” z ekranami 5-calowymi, „Composition Media” i „Discover Media” mające ekrany 6,5-calowe (wyposażone również w nawigację) oraz 8-calowy system radiowo-nawigacyjny „Discover Pro”. Każdy z nich ma wbudowane radio cyfrowe DAB+. Ponadto, trzy najdroższe urządzenia można zamówić z systemem nagłośnienia „Dynaudio”. Do tej trójki Volkswagen zaoferuje jako nowość system „App Connect”, a dzięki niemu aplikacje „Car Play” (Apple) oraz „Android Auto” (Google).

App Connect z Car Play i Android Auto. Po raz pierwszy wprowadzono do sprzedaży Tourana wyposażonego w „MirrorLink”. Dzięki temu systemowi na ekranie pokładowego urządzenia multimedialnego mogą być wyświetlane aplikacje ze smartfona. Producentem „MirrorLink” jest konsorcjum przemysłowe, w którego skład wchodzą producenci samochodów i smartfonów (wśród tych ostatnich są m.in. Samsung, HTC, Sony i LG). „MirrorLink” jest dostępny w Polo, Golfie, Golfie Sportsvanie oraz w Passacie. Poza tym – i to jest największą nowością – w chwili wprowadzenia na rynek nowego Tourana Volkswagen poszerzy jego wyposażenie o platformy „CarPlay” i „Android Auto”. Podobnie jak „MirrorLink”, umożliwiają one graficzne odwzorowanie oraz obsługę aplikacji za pomocą dotykowego ekranu w samochodzie. Systemy „Car Play”, „Android Auto” i „MirrorLink” Volkswagen zebrał pod wspólną nazwą „App Connect”. Dzięki nim nowy Touran zapewnia pełną kompatybilność z urządzeniami zewnętrznymi.

„MirrorLink”. „MirrorLink” umożliwia przedstawienie menu i funkcjonalności smartfona (z systemem Android) na ekranie dotykowym samochodowego urządzenia multimedialnego i korzystanie z aplikacji. I to intuicyjnie – wystarczy połączyć smartfona z samochodem i korzystać z aplikacji poprzez ekran dotykowy systemu Infotainment. „MirrorLink” korzysta ze standardu „Car Connectivity Consortium”, aplikacje smartfona wyświetlają się na ekranie dotykowym samochodu i tworzą wspólną sieć z systemem informacyjno-rozrywkowym na pokładzie Tourana. Oferta „MirrorLink” zostanie w przyszłości uzupełniona o kolejne aplikacje Volkswagena i programy dostarczane przez kooperantów.

Apple Car Play. Dzięki „Car Play” firmy Apple użytkownicy iPhonów 5, 5C, 5S, 6 oraz 6 Plus mogą korzystać z licznych aplikacji za pośrednictwem systemu Infotainment nowego Tourana. Także w tym przypadku dane ze smartfona są wyświetlane na ekranie dotykowym. „Car Play” przy pomocy łącza USB wgrywa aplikacje iPhona, takie jak „Telefon”, „Wiadomości”, „Mapy” i „Muzyka” do urządzenia multimedialnego w samochodzie. Korzystanie z nich w aucie odbywa się za pomocą ekranu dotykowego albo głosu poprzez system „Siri” (Apple).

Android Auto. „Android Auto” został opracowany przez Google na potrzeby smartfonów z systemem Android. Tak samo jak w przypadku „MirrorLink” i „Car Play” wybrane aplikacje telefonu są wyświetlane na ekranie dotykowym samochodowego systemu Infotainment. Odbywa się to poprzez łącze USB. Do licznych aplikacji, z których można korzystać w ten sposób, należą m.in. „Google Maps”, „Google Play Music”, „WhatsApp” i „Spotify”. Z wielu aplikacji zebranych w „Android Auto” można korzystać (równolegle do obsługi za pomocą ekranu) wydając polecenia głosowe („Google Voice”). System sterowania głosem uruchamia się na kierownicy.

Praktyczne rozwiązania. Jednak nie tylko systemy asystujące kierowcy oraz możliwości multimediów świadczą o tym, jak przemyślanym autem jest Touran. Jego funkcjonalność podkreśla 47 schowków rozmieszczonych we wnętrzu, wśród nich np. duży przenośny pojemnik ukryty w podłokietniku między przednimi fotelami. Z kolei, oświetlenie bagażnika zaprojektowano tak, że może pełnić też rolę latarki, którą kierowca może po prostu zabrać ze sobą z auta. Zastosowano również wyrafinowaną klimatyzację – jako opcja dostępna jest trzystrefowa automatyczna klimatyzacja (Pure Air Climatronic), wykorzystująca nową technologię filtrowania powietrza. Czujnik jego jakości oraz aktywny biologicznie filtr utrzymują jakość powietrza w samochodzie na stałym wysokim poziomie i zapobiegają przenikaniu do wnętrza szkodliwych substancji, w tym zarodników grzybów oraz alergenów. To dzisiaj technologia jedyna w swoim rodzaju.

Komfort w wyposażeniu seryjnym. Nowy van będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia „Trendline”, „Comfortline” i „Highline”. Do podstawowego „Trendline” należą w Niemczech – oprócz klimatyzacji, foteli w systemie Fold-Flat czy nawet dziewięciu poduszek powietrznych – m.in. mocniejszy silnik TSI (110 KM zamiast 105 KM), osłony słupków dachowych B utrzymane w kolorze polerowanej czerni, mocowania fotelików dziecięcych Isofix na siedzeniach z tyłu, system rozpoznawania niezapiętych pasów (także w drugim i trzecim rządzie foteli), chromowane obwódki wokół kratek nawiewu i sprzętu multimedialnego, roleta bagażnika (z możliwością schowania we wnętrzu po zdemontowaniu), liczne systemy aktywnego bezpieczeństwa (łącznie z XDS i systemem automatycznego hamowania po kolizji), nowy system radiowy „Composition Touch” i, także nowy, elektryczny hamulec postojowy. W Touranie Comfortline seryjnie są ponadto dostępne m.in. system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, radio „Composition Colour” (z CD w schowku po stronie pasażera) i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów. W Touranie Highlinie dochodzą do nich chromowane obwódki wokół szyb, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, stylowe podświetlenie wnętrza i nowa trzystrefowa klimatyzacja (obsługiwana także z miejsc w drugim rzędzie). Po raz pierwszy Tourana można wyposażyć w reflektory z diodami LED. Sportowego charakteru dodają mu pakiety R-Line -„Exterieur” i „Interieur” (dostępne od wersji Comfortline).

Debiut rynkowy we wrześniu. Wprowadzenie do sprzedaży w pierwszych krajach europejskich rozpocznie się we wrześniu. Produkcja w zakładach w Wolfsburgu będzie szybko zwiększana, aby jeszcze w 2015 roku można było dostarczyć auto klientom na pozostałych rynkach. Celem jest zwiększenie udziału Tourana w sprzedaży na rynkach międzynarodowych, jak stało się to w Niemczech, gdzie od chwili pojawienia się pierwszej generacji kompaktowego vana stał się on najczęściej kupowanym autem w swojej klasie.

Wygląd zewnętrzny
Wymiary. Volkswagen dysponuje jedną z najbogatszych i najbardziej urozmaiconych ofert vanów na świecie. Volkswagen ma w programie Golfa Sportsvana, Tourana i Sharana, Volkswagen Samochody Użytkowe – Caddy i Multivana. Tych pięć serii modeli uzupełnia się wzajemnie spełniając różne potrzeby. Touran, zajmujący w ofercie pozycję pomiędzy Caddy a Sharanem, w swojej najnowszej wersji ma nadwozie o długości 4527 mm, co oznacza wzrost o 130 mm w stosunku do poprzednika. Mimo to pozostał jednym z bardziej kompaktowych vanów w swojej klasie, oferując przy tym bagażnik o największej pojemności. Maksymalne wykorzystanie powierzchni, jaką zajmuje Touran (i wszystkich związanych z tym korzyści podczas jazdy i manewrowania) było możliwe dzięki zastosowaniu innowacyjnej modułowej platformy MQB. Dzięki niej długość auta wzrosła wraz ze zwiększeniem rozstawu osi, który liczy 2791 mm i jest większy o 113 mm od rozstawu osi poprzedniego modelu. Większy rozstaw osi sprawił, że powiększyła się kabina pasażerska. Nadwozie nowego Tourana ma szerokość 1814 mm (wzrost o 41 mm, bez lusterek zewnętrznych), wysokość 1628 mm (mniej o 6 mm, bez relingów). Wzrost długości i szerokości oraz zmniejszenie wysokości auta sprawiły, że jego proporcje znacznie zyskały na dynamice – pozwoliło to stylistom rozwinąć kreatywność.

Stylistyka zewnętrzna. Proporcje nadające autu dynamiki oraz ekspresyjna stylistyka Volkswagena sprawiły, że Touran stał się vanem nowoczesnym, odznaczającym się wyrazistym i sportowym stylem. Dzięki zwiększonej długości i większemu rozstawowi osi samochód wydaje się potężniejszy. Styliści rozwinęli koncepcję pojemnej bryły, według której stworzono poprzedni model. Powierzchnie nadwozia zyskały nowoczesny wyraz dzięki ukształtowaniu ich w sposób powodujący powstawanie refleksów świetlnych oraz dzięki uporządkowaniu ich wzdłuż precyzyjnie poprowadzonych linii poziomych. Przy całym dynamicznym charakterze stylistyki Touran pozostał praktycznym eleganckim vanem, zapewniającym pasażerom bardzo dużo miejsca do wygodnego podróżowania.

Przód nadwozia.
Dzięki niepowtarzalnym detalom przód nadwozia ma bardzo indywidualny charakter. Jego elementy uszeregowano w porządku poziomym, co pozwoliło podzielić przód na mniejsze przestrzenie, a jednocześnie sprawiło, że wydaje się on szerszy. Poszczególne linie tworzą logiczną i harmonijną całość. Na przykład, szczebelki osłony chłodnicy sięgają aż do reflektorów i tworzą jeden zgrabny element. Same reflektory, w porównaniu z tymi z poprzedniego modelu, są znacznie węższe i bardziej trójwymiarowe; poza tym – ponieważ zachodzą na boki auta – sprawiają, że przód i boki tworzą harmonijną całość. Touran jest pierwszym vanem Volkswagena, który może być (opcjonalnie) wyposażony w reflektory diodowe LED. Wygląd zewnętrzny auta jest zdominowany przez wysmakowane i precyzyjnie zaprojektowane detale. Z przodu znajduje się wśród nich wąski wlot powietrza chłodzącego, którego stylistyczna rola polega na podkreśleniu szerokości auta i spotęgowaniu wrażenia nisko położonego środka ciężkości Tourana.

Sylwetka. Szerokie nadkola i poziome elementy stylistyczne dodają bokom nadwozia dynamiki. W porównaniu z poprzednikiem w oczy rzucają się węższe szyby. Sięgają one od przedniego słupka dachowego daleko ku tyłowi aż do słupka D. Zmienione proporcje powierzchni przeszklonych, ich bardziej charakterystyczny kształt wokół słupków A i D, a także połyskujące słupki B i C (ten drugi jest węższy) nadają samochodowi bardziej ekskluzywny wygląd. Po raz pierwszy Tourana można uczynić jeszcze bardziej eleganckim poprzez dodanie chromowanych listew wokół okien (od wyposażenia „Comfortline”, seryjne w „Highline”). Równo z dolną krawędzią bocznych szyb przebiega przetłoczenie blach zaczynające się nad przednim nadkolem, a kończące na wysokości słupka D – sprawia ono, że samochód wydaje się długi. Innym rzucającym się w oczy elementem stylistycznym jest przetłoczenie nadwozia ze starannie wkomponowanymi klamkami. Widziane z boku sprawia wrażenie, jakby tworzyło z klamkami jeden poziomy pas. Samo przetłoczenie jest typowym elementem stylistycznym samochodów Volkswagena, dzieli ono wizualnie powierzchnię boków nadwozia. W Touranie przetłoczenie to zaczyna się na wysokości pierwszego słupka dachowego, będąc jakby przedłużeniem linii wyznaczanej przez zachodzący na boki reflektor i kończy dopiero przy tylnej lampie. Elementem charakterystycznym dla marki jest także ostatni słupek dachowy, który w nowym Touranie jest szerszy i ma bardziej dynamiczny kształt. Skierowana mocno ku górze dolna krawędź tylnego bocznego okna oraz elegancko opadający dach sprawiają, że słupek D jest znacznie niższy, a sylwetka auta wydaje się dzięki niemu lżejsza. Nie mniej ważne dla spójnego wyglądu Tourana jest przetłoczenie drzwi nad progiem, które tworzy stabilną bazę dla całej konstrukcji stylistycznej, wzmacniając wrażenie solidności auta.

Tył nadwozia. Przetłoczenie poprowadzone wokół karoserii sprawia, że także tył nadwozia harmonizuje z całą sylwetką auta. Przetłoczenie to przedłużono z tyłu umieszczając na nim znak Volkswagena, łączy się ono harmonijnie z lampami (opcjonalnie wyposażonymi w diody LED). Wgłębienie w kształcie trapezu przeznaczone na tablicę rejestracyjną i zachodzące daleko na boki tylne lampy podkreślają szerokość bryły auta i nadają jego tylnej części miły dla oka wygląd. Wąskie tylne światła płynnie wpisują się swoim kształtem w stylistykę poziomych powierzchni, na jakie podzielono także tył Tourana. Światła rozbłyskujące pod kloszami tylnych lamp układają się w kształt charakterystyczny dla modeli tego segmentu. Znajdujące się nisko i zachodzące na boki reflektory sprawiają, że środek ciężkości samochodu wydaje się znajdować niżej. Z kompozycyjnego punktu widzenia całości tylnej partii nadwozia dopełnia element utrzymany w czerni i stylizowany na dyfuzor.

Wnętrze
Fotele Fold-Flat. Van może odnieść prawdziwy sukces rynkowy tylko wtedy, gdy jego wnętrze – przestrzeń dla pasażerów – jak najlepiej odpowiada potrzebom kierowcy i podróżnych. To właśnie jest od dawna przyczyną powodzenia, jakim cieszy się Touran – nowa generacja modelu okazuje się pod tym względem jeszcze lepsza. Zmodyfikowano przy tym każdy element wnętrza poprzedniego modelu. Ponadto, jeszcze bardziej wzrosły jakość wykonania i ergonomia. Kluczową rolę pełni tu system składanych foteli Fold-Flat. Dzięki niemu pięć pojedynczych foteli usytuowanych w drugim i w trzecim rzędzie oraz oparcie fotela kierowcy (od wersji „Comfortline”) w ciągu kilku sekund można złożyć tak, że utworzą równą powierzchnię. Aby wykorzystać maksymalną pojemność przedziału bagażowego, wynoszącą do 1857 litrów (mierzone po sufit, do oparć przednich foteli w 7-miejscowej wersji auta), wystarczy złożyć oparcia trzech foteli w drugim rzędzie i dwóch w trzecim (pociągając za uchwyt) i całe fotele umieścić na płasko w podłodze. Tak złożone utworzą równą powierzchnię. Foteli nigdy więc nie trzeba wymontowywać z auta – wystarczy je złożyć, by nie zajmowały cennego miejsca. Fotele drugiego rzędu można wygodnie złożyć stojąc z boku, do tych w trzecim rzędzie da się swobodnie sięgnąć od strony bagażnika.

Znacznie dłuższa kabina. Długość kabiny Tourana wzrosła o 63 mm do 1779 mm. Na tym m.in. polegają zalety, jakie dla konstrukcji auta ma stosowanie modułowej platformy MQB – umożliwiła ona zwiększenie długości nadwozia o 130 mm (w porównaniu z poprzednim modelem) przy jednoczesnym zwiększeniu rozstawu osi o aż 113 mm. Większy rozstaw osi spowodował z kolei, że kabina auta stała się większa i bardziej przestronna. Daje się to zauważyć w każdym z trzech rzędów foteli.

Wnętrze w szczegółach:
Tablica rozdzielcza, wskaźniki, obsługa. Nowy kształt tablicy rozdzielczej podporządkowano potrzebom kierowcy w jeszcze większym stopniu niż w poprzednim modelu. Jej górną część wykonano z miękkich materiałów, znajduje się w niej zamykany schowek. Pośrodku umieszczono otwory nawiewu otoczone chromowaną obwódką (ponad konsolą środkową) oraz włącznik świateł awaryjnych. Pod nimi znajduje się ozdobny element obejmujący niczym skrzydło całą szerokość tablicy. Po stronie pasażera w tym ozdobnym elemencie znajduje się zamykany schowek. Zależnie od wyposażenia może się w nim dodatkowo znajdować wejście USB i inne porty. W centralnym punkcie „skrzydlatego” elementu ozdobnego umieszczono sprzęt multimedialny otoczony błyszczącą czarną ramką, a pod nim sterowanie klimatyzacją i panel przycisków (aktywuje się nimi m.in. system Start-Stop, dokonuje wyboru profilu jazdy, uruchamia otwieranie lub zamykanie elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika albo włącza system Park Assist). W miejscu pracy kierowcy zarówno stylistycznie, jak i pod względem ergonomii dominuje konsola środkowa. Z przodu przed dźwignią zmiany biegów znajduje się na niej schowek, w którym (w opcji) może być umieszczony boks – odłożony do niego smartfon połączy się z zewnętrzną anteną samochodu. Inne schowki są m.in. po lewej stronie koło wskaźników (stylizowanych na sportowe, umieszczonych w głębokich tubach) oraz pod tablicą rozdzielczą po stronie pasażera (na tablet). W skład wyposażenia „Highline” wchodzi seryjne dyskretne oświetlenie wnętrza, które po raz pierwszy zastosowano nie tylko w drzwiach i w przestrzeni wokół nóg pasażerów, lecz także (w postaci świetlnych linii) po bokach bardzo dużego rozsuwanego panoramicznego dachu (dostępny jako opcja, ma powierzchnię 1,34 m2 zamiast 1,15 m2); zasunięta roleta przeciwsłoneczna także jest pośrednio oświetlona.

Pierwszy rząd foteli (dla kierowcy i pasażera). W nowym Touranie fotele kierowcy i pasażera znajdują się 625 mm nad nawierzchnią drogi. Dla porównania: w Golfie GTI odległość ta wynosi 496 mm. Typowo dla Volkswagena obydwa modele, mimo że tak różne, zapewniają perfekcyjną ergonomię. Elektrycznie regulowane fotele nowego vana (dostępne jako opcja) pozwalają przyjąć odpowiednią, wyprostowaną pozycję. W porównaniu z poprzednim modelem koło kierownicy (w opcji – ogrzewane) osadzono bardziej pionowo, podobnie jak w autach sportowych. Oprócz schowków w tablicy rozdzielczej kierowca i pasażer mają do dyspozycji dwa uchwyty na napoje w konsoli środkowej, duży schowek w podłokietniku między fotelami oraz obszerne kieszenie i szuflady pod fotelami. Od wersji wyposażenia „Comfortline”, Touran ma ponadto składane stoliki w oparciach przednich foteli.

Drugi rząd foteli (trzy pojedyncze fotele). Większy rozstaw osi nowego Tourana wpłynął pozytywnie na komfort podróżowania pasażerów zasiadających w drugim rzędzie, ponieważ zakres regulacji foteli wzrósł o 40 mm. W sumie, trzy znajdujące się tam fotele można przesuwać w kierunku przód/tył o 200 mm. Regulować można ponadto pochylenie oparć (trzy pozycje). Gdy w fotelach tych zasiadają pasażerowie, kierowca dzięki odpowiedniemu wskaźnikowi otrzymuje informację, czy każdy z nich zapiął pas bezpieczeństwa. Poza tym, po raz pierwszy w Touranie jest dostępna funkcja podgrzewania foteli drugiego rzędu oraz trzystrefowa automatyczna klimatyzacja (opcjonalny Pure Air Climatronic). Nowością jest ponadto podłokietnik będący częścią środkowego fotela, a służący pasażerom podróżującym na skrajnych siedziskach. Przed zbyt dużym nasłonecznieniem chronią dwie (opcjonalne) rolety w oknach drzwiowych – ważny element wyposażenia, gdy na pokładzie auta znajdują się dzieci. Dzięki nowemu systemowi składania foteli (Fold-Flat) wzrosły funkcjonalność oraz ilość miejsca nad głowami pasażerów (o 6 mm). Szerokość wnętrza przy drugim rzędzie foteli mierzona na wysokości siedzisk wynosi 1518 mm. Ta wartość gwarantuje, że w przeciwieństwie do wielu innych vanów, w Touranie da się zamontować obok siebie trzy foteliki dla dzieci. Trzy fotele w drugim rzędzie (oraz dwa fotele w trzecim) są w tym celu wyposażone w mocowania Isofix, włącznie z uchwytami Top Tether.

Trzeci rząd foteli (dwa fotele). W trzecim rzędzie znajdują się dwa kolejne fotele. Także tutaj wzrosła przestrzeń wokół kolan pasażerów (o 54 mm). Usprawniono ponadto zajmowanie miejsc z tyłu, wyposażając fotele z drugiego rzędu w funkcję Easy-Entry, dzięki której można je przesunąć w przód. Zwiększyła się też (o 13 mm) przestrzeń nad głowami podróżnych.

Bagażnik. Wszystkie fotele z tyłu oraz oparcie fotela pasażera z przodu (od wersji wyposażenia „Comfortline”) można złożyć tak, że utworzą równą podłogę. Jeśli wykorzystać bagażnik pięciomiejscowego Tourana od oparć tylnych foteli po dach, do dyspozycji będzie pojemność 1040 litrów. W tym wariancie za oparciami tylnych foteli może być rozpięta siatka zabezpieczająca. Gdy umieścić ją za fotelami kierowcy i pasażera, pojemność przedziału bagażowego wzrośnie do 1980 l. Te same wartości dla siedmiomiejscowego Tourana wynoszą odpowiednio 917 i 1857 litrów. Od wersji „Comfortline” 5-miejscowy Touran jest wyposażany seryjnie w podwójną podłogę bagażnika. W ramach dodatkowego wyposażenia do 5- i 7-miejscowego Tourana jest ponadto dostępny system mocowania bagażu. Składa się on z zestawu szyn, między którymi rozpięto przesuwaną siatkę przytrzymującą drobniejsze bagaże.

Nowe silniki i skrzynie biegów
Trzy jednostki TSI i trzy TDI. Nowy Touran pojawi się w sprzedaży z sześcioma silnikami do wyboru – trzema benzynowymi (TSI) oraz trzema dieslami (TDI). Wszystkie mają cztery cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa oraz doładowanie, wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 6. W seryjnym wyposażeniu znajduje się system Start-Stop oraz system odzyskiwania energii. Chociaż nowe silniki są do 19%* oszczędniejsze, generują większą moc i zapewniają Touranowi jeszcze większą dynamikę. Jednostki TSI rozwijają moc 81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM i 132 kW/180 KM. Diesle uzyskują również 81 kW/110 KM oraz 110 kW/150 KM, najmocniejszy zaś – 140 kW/190 KM. Za wyjątkiem podstawowej jednostki TSI (1.2 o mocy 81 kW/110 KM) wszystkie mogą współpracować z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG). W wypadku mocniejszych silników benzynowych i Diesla przekładnia DSG należy nawet do wyposażenia seryjnego.

Szczegóły dotyczące silników:
1.2 TSI o mocy 81 kW/110 KM. Podstawowa jednostka 1.2 TSI, uzyskująca moc 81 kW/110 KM ma w nowym Touranie o 5 KM więcej niż odpowiedni silnik w poprzednim modelu. Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology jest wyposażany w 6-biegową przekładnię mechaniczną.
1.4 TSI o mocy 110 kW/150 KM. Kolejny stopień w hierarchii silników nowego Tourana stanowi silnik 1.4 TSI osiągający moc 110 kW/ 150 KM, czyli o 10 KM większą niż w poprzednim modelu. Jako opcja w Touranie 1.4 TSI BlueMotion Technology do dyspozycji jest 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa. Wyposażone w nią auto z tym silnikiem zużywa tylko 5,4 l/100 km*.
1.8 TSI o mocy 132 kW/180 KM. Najmocniejszy silnik benzynowy pod maską nowego Tourana to 1,8-litrowy TSI generujący 132 kW/180 KM – o 10 KM więcej niż poprzednio. Auta z tym sinikiem są seryjnie wyposażane w automatyczną 7-biegową przekładnię DSG.
1.6 TDI o mocy 81 kW/110 KM. Tak jak w wypadku jednostek benzynowych, także podstawowy silnik wysokoprężny uzyskuje moc 81 kW/110 KM. Mocniejszy o 5 KM od poprzednika Touran 1.6 TDI BlueMotion Technology również może być, za dopłatą, wyposażony w 7-biegową przekładnię DSG. W tym wypadku średnie zużycie paliwa wynosi 4,1 l/100 km*.
2.0 TDI o mocy 110 kW/150 KM. Osiągający moc 110 kW/150 KM 2-litrowy silnik TDI montowany w Touranie 2.0 TDI BlueMotion Technology ma dwa wałki wyrównoważające, dzięki którym pracuje niemal nie generując drgań. Nowy silnik wyróżnia się o 10 KM większą mocą niż jego poprzednik. Zamiast mechanicznej skrzyni biegów do Tourana z tą jednostką napędową można zamówić 6-biegową przekładnię DSG.
2.0 TDI o mocy 140 kW/190 KM. Najmocniejszy silnik Tourana – także wyposażony w dwa wałki wyrównoważające – w podobnej wersji jest stosowany m.in. w sportowym Golfie GTD. W Touranie uzyskuje moc 140 kW/190 KM; seryjnie współpracuje z 6-biegową przekładnią DSG.

Nowe systemy asystujące
Van z techniką high-tech. Do dostępnych po raz pierwszy w Touranie systemów asystujących kierowcy należą system automatycznego hamowania po kolizji (seryjny), system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego w mieście, automatyczny system regulacji odstępu od poprzedzającego samochodu (ACC), czujnik rozpoznający zmęczenie kierowcy, Park Assist, aktywny system ochrony pasażerów, Side Assist z funkcją rozpoznawania pojazdów nadjeżdżających z boku i – po raz pierwszy dostępny w ogóle w vanie – Trailer Assist, ułatwiający manewrowanie z przyczepą.

Szczegóły dotyczące systemów asystujących.
Trailer Assist. Volkswagen wprowadza do sprzedaży Tourana z systemem asystującym, dzięki któremu manewrowanie autem ciągnącym przyczepę okazuje się wyjątkowo łatwe. Aby tyłem wjechać autem z przyczepą na oznaczone stanowisko, kierowca zatrzymuje pojazd w dogodnym miejscu i załącza wsteczny bieg. Przyciskiem uruchamia system. Na ekranie komputera pojawia się grafika przedstawiająca kąt pod jakim stoi pojazd oraz kąt pod jakim auto powinno wjechać w wyznaczone miejsce. Obraz powstaje na podstawie algorytmów wykorzystujących informacje pochodzące z kamery umieszczonej z tyłu. Kamera obserwuje kąt ustawienia przyczepy, na jego podstawie są dokonywane obliczenia. Za pomocą przełącznika służącego do regulacji lusterek, który działa jak dżojstik, kierowca może płynnie wybrać żądany kierunek jazdy samochodu z przyczepą. Kierownica będzie obracała się sama, według schematu zaprogramowanego przez kierowcę, on zaś operuje jedynie pedałami gazu i hamulca. Skierowanie Tourana we właściwym kierunku jest możliwe dzięki automatycznej pracy elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego.

Side Assist z funkcją rozpoznawania pojazdów nadjeżdżających z boku. Side Assist przyczynia się do uniknięcia ciężkich wypadków w dwóch sytuacjach. Po pierwsze – na autostradzie, ponieważ rozpoznaje szybko oraz powoli wyprzedzające samochody, które znajdują się w martwym polu lusterek. System informuje o tym kierowcę poprzez zapalenie ostrzegawczej diody w obudowie zewnętrznego lusterka. Dzięki temu zmiana pasa w celu wyprzedzenia innych staje się bezpieczniejsza. Jeśli oprócz Side Assist na pokładzie jest system wykorzystujący kamerę Lane Assist, ostrzeżenie pojawia się także podczas skrętu kierownicy w stronę, z której grozi niebezpieczeństwo (nawet gdy kierunkowskaz nie został włączony). Gdy auto zacznie zmieniać pas ruchu kierownica będzie sama „odkręcać się” w bezpieczną stronę. Drugi przypadek zastosowania Side Assist – podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc parkingowych usytuowanych prostopadle do jezdni czujnik wykorzystujący radar rozpoznaje pojazdy, które nadjeżdżają z boku. Jeśli wystąpi zagrożenie kolizją, najpierw pojawi się graficzne ostrzeżenie, a potem akustyczne. Jeżeli kierowca nie zareaguje i kolizja stanie się bardzo prawdopodobna, system uruchomi automatycznie hamowanie pojazdu.

Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście. Front Assist ostrzega oraz automatycznie przyhamowuje samochód w razie zagrożenia kolizją. Częścią tego systemu jest funkcja hamowania w mieście. Front Assist działa też przy większych prędkościach i ostrzega przed zbyt dużym zbliżeniem się do pojazdu poprzedzającego i przed niebezpieczeństwem najechania na ten pojazd. Jeśli okaże się to konieczne, automatycznie zmniejszy prędkości samochodu. Z kolei system awaryjnego hamowania (City) spełnia to samo zadanie w mieście, przy mniejszych prędkościach.

Automatyczny system regulacji odstępu ACC. Także ten system – tak jak Front Assist – korzysta z radarowego czujnika umieszczonego z przodu nadwozia. Kierowca może zaprogramować żądaną prędkość samochodu w przedziale od 30 do 160 km/h. ACC działa w modelach z mechaniczną skrzynią biegów oraz z dwusprzęgłową przekładnią DSG. W każdym Touranie z DSG system ACC potrafi łagodnie spowolnić jazdę i zatrzymać samochód, gdy pojazd jadący z przodu zatrzymuje się. Jeśli kierowca tak zdecyduje, ACC w autach z DSG może spowodować automatyczne ruszenie pojazdu w dalszą drogę. ACC utrzymuje zadaną prędkość oraz zaprogramowaną odległość od poprzedzającego auta i, stosownie do potrzeb, powoduje automatyczne hamowanie lub przyspieszanie samochodu, gdy porusza się on w ruchu drogowym. Czułość działania systemu można regulować poprzez wybranie odpowiedniego dystansu od poprzedzającego pojazdu.

System automatycznego hamowania po kolizji. Technicznym wynalazkiem dużej klasy jest system automatycznego hamowania po kolizji oferowany seryjnie w modelach skonstruowanych na platformie MQB. System ten działa w sytuacjach, gdy dochodzi do zderzeń kilku pojazdów. Powoduje on wyhamowywanie samochodu, który uległ już zderzeniu tak, by zmniejszyć pozostałą energię kinetyczną. Działanie tego systemu rozpoczyna się po rozpoznaniu pierwszej kolizji przez czujniki poduszek powietrznych. Kierowca może w każdej chwili wpłynąć na jego działanie – jeśli np. doda gazu, system wyłączy się. Jego dezaktywacja nastąpi także, gdy kierowca naciśnie na hamulec tak mocno, że wystąpi opóźnienie większe niż to inicjowane przez system antykolizyjny. System ten potrafi przyhamować samochód do prędkości 10 km/h – jest ona potrzebna po to, by skierować auto w bezpieczne miejsce.

Aktywny system ochrony pasażerów Pre Crash. Gdy aktywny system ochrony pasażerów stwierdzi prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku – np. po zainicjowaniu pełnego hamowania przez asystenta hamowania – automatycznie powoduje wstępne napięcie pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, aby poduszki powietrzne i pasy mogły zadziałać w pełni efektywnie. Jeśli autu grozi gwałtowna utrata stabilności, np. mocny nad- lub podsterowny poślizg z ingerencją układu ESC, dodatkowo zamykane są boczne szyby (zostaje tylko wąska szczelina) oraz panoramiczny dach. Gdy szyby i okno dachowe są niemal całkowicie zamknięte, poduszki czołowe i boczne mogą zadziałać skuteczniej.

Nowe systemy zwiększające komfort
Easy Open. Jeżeli samochód jest wyposażony w automatyczny system zamykania i uruchamiania auta – Keyless Access – wystarczy, aby kierowca wykonał określony ruch stopą pod tylnym zderzakiem, a pokrywa bagażnika automatycznie się odblokuje i uniesie w górę. Zapewnia to system Easy Open, korzystający z czujnika zbliżeniowego. Jest on umieszczony w zderzaku i reaguje na ruch nogą wykonany przez człowieka.

Wybór profilu jazdy. Kierowca Tourana może wybierać spośród czterech, a w wersjach z adaptacyjnym zawieszeniem DCC – spośród pięciu trybów jazdy: „Eco”, „Sport”, „Normal”, „Individual” oraz, w połączeniu z DCC, „Comfort”. W trybie „Eco” system sterowania silnikiem, klimatyzacja i pozostałe urządzenia działają w sposób pozwalający oszczędzać paliwo. Poza tym, w pojazdach ze skrzynią DSG w trybie „Eco” można skorzystać z funkcji tzw. żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu (np. zjeżdżając ze wzniesienia) nastąpi rozsprzęglenie jednostki napędowej i skrzyni biegów, i silnik rozpocznie pracę na biegu jałowym. Dzięki temu można w najlepszy sposób wykorzystać energię kinetyczną samochodu. W trybie „Sport” z kolei zwiększa się m.in. sztywność pracy amortyzatorów (przez to zmniejszają się wychylenia nadwozia), wyostrzają się reakcje silnika, a moment przełączania biegów przez przekładnię DSG zmienia się tak, aby jazda był bardziej dynamiczna (zmiana przełożenia na wyższe następuje przy wyższych prędkościach obrotowych silnika).

Elektryczny hamulec postojowy. Zamiast dźwigni hamulca ręcznego, jak w poprzednim modelu, w nowym Touranie zastosowano włącznik hamulca umieszczony na konsoli środkowej. Elektryczny hamulec ma wiele zalet – ponieważ zbędna jest dźwignia, zyskuje się miejsce na konsoli środkowej, poza tym podczas ruszania autem hamulec jest zwalniany automatycznie, co ułatwia ruszanie na wzniesieniu. Ponadto funkcja Auto Hold zapobiega niezamierzonemu toczeniu się samochodu po wyłączeniu silnika.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu Live
  • Gwar
  • Google Bookmarks
  • Pinger
  • Śledzik
  • Sfora
  • Wahacz